David
    Hej,
    Jag är nitton år gammal och går i trean på Bromma Gymnasium ekonomi programmet. Det är så att jag har bestämt mig att satsa på att komma in på HHS Ekonomie kandidat.
    Jag har sett att grundläggande behörigheten för att söka till denna utbildning lägsta betyg C i bland annat Mat3 och SV3. dessa kurser har jag för närvarande F i. Min fråga till er är om denna plan är smart att ta och om det går...

    Jag får F i dessa kurser nu i trean och pluggar de i komvux, snabb takt, så att jag kan få C och bli behörig och söka till vårterminen eller höst nästa år. Jag har även tänkt att verkligen satsa hårt på HP då det krävs minst 1.5 för att komma in på särskild merit. Förutsatt att jag klarar av de två kurserna och får 1.5 på högskoleprovet och att de accepterar min merit som musikproducent är detta en smart väg att gå ?

    En annan fråga som jag undrar, kan jag ta studenten om jag inte har gymnasieexamen och får gymnasiebevis?

    Uppskattar snabbt svar och er tid ni tar er för att hjälpa mig, min SYV på skolan är inte så värst bra!

    Tack, David
    • : Om du väntar en stund så kommer du få hjälp av en SYV snart. En sak som jag tror att du vet (men säger det ändå) är att om man måste ha minst 17.0 i betygsmedelvärde för att anses som behörig, på HHS har de ju inte meritpoäng. Om SYV säger att det skulle vara en bra plan angående komvux så rekommenderar jag dig att inte "bara" satsa på C utan högsta betyg. Det är ju inte att de "godkänner" din merit (kanske du kunde fråga de om man kan få något förhandsbesked angående det)? Sedan så är det ju inte "kris" om du inte kommer in på just HHS, eftersom det finns andra ekonomprogram som har lägre antagningskrav (och som alltid tillämpar meritvärde). Dock är du för tillfället inte behörig till ekonomprogrammen (eller något annat program) eftersom du har F i svenska 3 och matematik 3. För svenska 3 (tror jag) obligatoriskt för examen. Angående om du får examen eller inte vet jag inte. Hoppas du i alla fall fått lite hjälp, en riktig SYV hjälper dig snart! MVH,
    • : Tack så jättemycket för ett sådant snabbt svar! Även om jag går ut med F i Svenska 3 och Matematik 3 kommer är min fråga om jag kommer kunna ta studenten och få ett gymnasie bevis?
    • : Tyvärr så vet jag inte det (är 14 så :), jag tror en SYV har svarat på dina övriga frågor! Önskar dig ett stort lycka till i dina studier och inom musiken!
    • : Tack skall du ha! :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej David!

    Att "ta studenten" har en gång i tiden betydde att man var godkänd i alla ämnen och de som inte var det fick gå ut bakvägen (och skämmas)... den tiden är sedan länge förbi. :-)

    Nu för tiden gör man ingen skillnad på dem elever som får Examensbevis och Studiebevis. Man får sitt utbildningsdokument i ett kuvert och ingen behöver veta om inte du själv berättar så klart.

    Att bli behörig till HHS betyder inte per automatik att man kommer in. Sedan blir det konkurrens om platserna så det är bra att ha så höga betyg och så högt resultat på HP som möjligt.

    Att på förhand planera att inte få godkända betyg är inte riktigt tanken med gymnasiet. Om läraren anser att en elev har kunskaper som räcker för att få ett E eller D betyg, är lärarens skyldighet att sätta det betyget. Så jag vet inte riktigt hur man kan "se till" att inte bli godkänd... utan man får det betyget som man förtjänar. Ett sätt skulle vara att hoppa av skolan innan terminen är slut, men då har du inte rätt till Studiebidraget från CSN och så kan läraren ändå sätta betyget E om tillräcklig underlag för ett godkänt betyg finns. Det brukar krävs att man har gått minst halva kursen för att läraren skall kunna sätta betyg. Just vilket betyg, är det "en annan femma", dvs beror på vad en elev har uppvisat för kunskaper.

    Att söka till Komvux har du rätt att göra. Dock finns det inte ngt. platsgaranti. På Komvux är det kortutbildade som är "först till kvarn"-principen. Dvs de som saknar grundskola kommer först. De som helt saknar gymnasieutbildning - sedan. Och de som har nästan färdig gymnasieutbildning - sist i kön. Om pengarna räcker till att ge dig en utbildningsplats, kommer du in. I annat fall - inte.

    Självstudier och prövningar är ett annat sätt att få betyg, vill jag tipsa dig om.

    Du får gärna återkomma om ngt är oklart eller om du kommer på ngt annat att fråga om.

    Med vänlig hälsning
    Mikael

    Hej igen!

    Det är komvux i din kommun (där du är folkbokförd) som du söker till eller via... sedan utförs utbildningar av olika utbildningsföretag, t.ex. Miroi. Du kan önska läsa på Miroi men kan få plats på en annan skola eller ingen plats alls. Miroi säljer sina utbildningsplatser till Komvux. Som privatperson får du inte köpa en utbildningsplats utan det är Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som bestämmer vem som får de uppköpta platserna.

    Det du som privatperson får köpa - möjlighet att göra prövning, som brukar kosta 500 kr. per prövning. Det är självstudier innan prövningen. Kan ibland finnas möjlighet att få handledning, fråga på Komvux i din kommun, för att det är lite olika organiserat i olika kommuner.

    Svenska som andra språk är jämställt med svenska. Ett litet problem kan uppstå - i fall du vill läsa SAS i stället för svenska: om du har godkänt betyg i "Svenska 2" t.ex. inte i SAS 2 - då är frågan varför du nu "går över och byter modersmål"?
    Det är en fråga som inte har något "svart/vitt" svar. Visst finns det "gränsfall" och det finns elever med två modersmål - när de kan svenska och något annat språk lika bra.

    Ansökan om prövning gör du till eller via komvux (eller prövningsenheten inom kommunen). Där kan de begära få titta på dina tidigare betyg. Om du ansöker om studier på komvux (vilket ger bättre möjlighet till att få högre betyg eftersom man får undervisning och är gratis och du har rätt till Studiemedel också - så det mycket mer ekonomiskt fördelaktigt att studera, jämfört med prövningar) kommer Komvux 100% vill se på dina betyg och då får du förklara varför du "byter modersmål" nu. Du kan bli antagen till Svenska och inte till SAS 3. I fall du har ett annat modersmål, borde du ha läst SAS 1, 2 och 3 på gymnasiet och inte Svenska. (Detta går längre tillbaka i tiden än åk1 på gymnasiet: de som på grundskolan får betyg i SAS grund i stället för svenska, det är de som har rätt att läsa SAS på gymnasiet - fast det förekommer alla möjliga varianter i praktiken...).

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Tack så jätte mycket för ett sådant snabbt och väldigt informativt svar! Kan ta studenten med flera F och sedan välja att göra prövningar som du säger för att få ett gymnasieexamen? Jag har läst att det skiljer sig otroligt mycket mellan till exempel SU och HHS när det kommer till karriärs möjligheter och lön. Är det verkligen en sån stor skillnad?
    • : Miroi är ett företag som erbjuder en distans kurs i Svenska3 som andra språk kan jag söka till den?, har aldrig läst svenska som andra språk men har ju egentligen spanska som modersmål och om det är lättare med SV3 som andra språk, varför inte ta den möjligheten?
    • Mikael : Jag skriver svar på din kommentar nu, kommer inom kort.
    • : Tack så jätte mycket!
    • : Om jag skulle svara på frågan angående karriärsmöjligheter är att du har fortfarande stora möjligheter att bli framgångsrik i ditt arbete oavsett universitet/högskola. Dok så har ju ekonomer stor konkurrens i allmänhet när det gäller jobb, och varför många väljer HHS är kanske att det har nära kontakt med arbetslivet (är inte säker men men). Ju mer kontakter du har blir det ju enklare att få jobb. Sedan kanske det är "känt" att studenter brukar prestera bra i sina studier (man behöver ju höga betyg för att komma in) vilket kanske gör att många arbetsgivare väljer det tack vare att man uppfattar att dessa studenter har ett stort driv. Och i jobb-efter-examen delen har ju HHS en stor andel. Erfarenhet är något som spelar stor roll när det gäller att söka just de tjänster man är kvalificerad för efter examen, så ibland kan det ju bli så att du måste söka till ett arbete där du är överkvalificerad för. Men jag tror att flera gör så, just för erfarenhetens skull. För fler chanser att konkurrera om plats för jobb är att gå ett masterprogram. Du gör dig då mer attraktiv än någon som "endast" har examen. Det är dessa idéer jag kan komma på. Sedan om du vet att du har viljan och drivet, så räcker det u långt. Då kommer du ju automatiskt göra allt för att arbeta med det du vill. Det gäller att aldrig att tappa hoppet.
    • Mikael : Bra kommentar, Brendan!
    • : Tack skall ni ha för all information! Är bara orolig att inte kunna ta studenten pga av Fn i Matematik och Svenskan... Men mycket goda svar
    • : Tack SYV!
    • : Ingen orsak! Jag kan förstå hur det känns, din "framtidsdröm" är ju "beroende" av att du klarar just de kurserna (och det är ju inte superenkla kurser du ska plugga). Men en sak är säker! Har du läst Matematik 2 och Svenska 2 med godkänt resultat (vilket du måste ha) så har du ju grunden som du sedan bygger vidare på med dessa kurser. Om du vill förbereda dig inför dina komvux-studier så rekommenderar jag att repetera matten igen. Låna böckerna på biblioteket och plugga på sommaren. Svenskan vet jag inte riktigt hur du ska repetera (själv är jag ju inte klar med grundskola, så all fakta är från vad jag läst/hört) men allmän "språkträning" skulle väl vara att läsa mycket böcker och så. Testa att gå till ditt bibliotek och fråga om de har någon bok du har låna för att repetera gymnasie-svenskan. Det kan kännas svårt i början, men när man väl kommer igång med pluggandet brukar allt gå enkelt. Du har ju dina idéer om hur din framtid ska se ut. Du har ett mål. Jobba mot det målet, ha ett driv och ett stort engagemang, så kommer du gå långt. MVH,
    Läs alla kommentarer