Jenny
    Hej!
    Jag har sökt till flera folkhögskolor och fick svar väldigt snabbt från en. Den måste ha svar inom tre vardagar, men problemet är att det inte är skolan jag helst vill gå på. Men om jag inte kommer in på den jag helst vill gå på så går jag gärna på den jag vet att jag kommit in på.

    Kan jag alltså tacka ja till den här utan att det tar bort chansen att komma in på den andra folkhögskolan? Jag har sökt i schoolsoft.

    (Såg att frågan har ställts förut, men svaret var fyllt av "borde" och "kanske". Finns det något säkrare svar? Vill helst inte chansa.)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Jenny, FRåGA SYV gör inte antagning till folkhögskolorna, därför kan vi inte garantera ngt. Men... Det vi fick som svar från Folkhögskolornas gemensam infotjänst är att varje folkhögskola sköter sin egen antagning och att man kan bli antagen till flera olika folkhögskolor samtidigt eller till samma termin... .

    Mitt förslag är följande:
    Kontakta snarast möjligt den folkhögskola som du helst vill komma in på och säg som det är: att du fick besked om antagning till en annan folkhögskola men att du helst vill komma in på Deras folkhögskola i stället och fråga om de kan skynda på antagningsprocessen och svara snabbt till dig om du blir antagen; om de inte kan skynda på sin antagningsprocess, fråga om de kommer att titta på om att i fall sökande är antagna och tackade Ja till en annan plats på en annan folkhögskola (innan de gör antagning) - jag tror du får svar Nej, alltså att de kommer svara (tror jag) att de inte kommer att försöka få reda om du redan är antagen till en annan folkhögskola.
    Om du inte kommer i kontakt med folkhögskolan som du vill komma in på (t.ex att de svarar inte på telefon eller via mail) då skulle jag om jag var i "dina skor" tackat Ja till platsen på den andra folkhögskolan, alltså chansat på att det kommer inte påverka din chans att komma in på din "favorit" skola.
    Sedan om du blir antagen till din "favorit" skola, kontakta då snabbt den där andra skolan och lämna Återbud (då kan din f d plats gå till ngn annan som väntar i RESERV).
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Aaah! Okej, då förstår jag. Såg liknande frågor och tänkte att ni hade full insikt. Men ni har mer än mig iallafall. :)
    • : Tack så mycket för det utförliga och snabba svaret! Det var till hjälp. Då ska jag göra precis så.
    • Anna : Så bra! Lycka till! du får gärna höra av dig och berätta hur det går! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    • : Jag ringde folkhögskola.nu (tänkte inte på det innan jag fick svaret här). Och dom svarade att det var helt lugnt att tacka ja på schoolsoft utan att det påverkade ansökningarna till andra folkhögskolor, p.g.a. precis det ni skrev - att varje skola sköter sin egen antagning. Det enda man skulle hålla koll på när man tackar ja är att se om det också krävs en avgift till skolan, och isåfall om man får tillbaka den om man tackar nej. Förutom det var det grönt! Tack för hjälpen!
    • Anna : Men Så BRA! Då gav vi dig rätt svar ju! Bra också att du fick reda med det där med avgiften (alltså att det är ngt att tänka på - avgiften..). Lycka till!
    Läs alla kommentarer