Ellinor
    Hej, jag försöker ta min gymnasieexamen, och ska nu söka till några olika kurser på komvux. Jag tänkte fråga om det är möjligt att söka till samma kurs på olika skolor, och tacka nej till de skolor jag inte väljer? Jag tänkte också höra hur jag gör det i såna fall?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinor,
    komvux i olika kommuner organiserar antagning på olika sätt. Oftast får sökande önska vilken skola de vill läsa på och kan även lägga till "i andra hand", " i tredje hand" men endast om den kursen ges på flera skolor, vilket inte alltid är fallet. Man kan få plats på en annan skola, inte på den som man sökte i första hand (eller i "någon" hand). Det förekommer även att utbildningsanordnare "ändras", alltså att när du söker så ser det ut som att en viss skola ska erbjuda den kursen, men sedan kommer inte den skola erbjuda den kursen (av ngn anledning, t.ex lärare saknas eller för få sökte dit... ).
    Det finns inte ngn automatisk rätt att läsa på komvux på högre nivå än grundskola, och ännu mindre - rätt att välja skola. Som sagt, oftast får man önska skola, men sedan kanske man måste läsa på en annan skola. Alla får inte alltid den skola som de önskar.
    Om det finns ngn "bra anledning" till varför du inte vill eller kan läsa på en viss skola - prata gärna med kurator eller SYV på komvux (kanske t o m innan du gör ansökan).