Jonas
    Hej! Jag slutar förta året på gymnasiet och går teknik. Nästa år ska vi läsa Kemi 1 och Matte 3c, vilka jag båda känner att jag kan väldigt väl redan. Jag har lärt mig de på egen hand och gjort hamla nationella prov med goda resultat. Jag har valt till 2 moderna språk och kommer få ett väldigt kämpigt schema, är det möjligt att tenta av Ma3c och Kemi1 i början av terminen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jonas!

    Du bör fråga på din gymnasieskola. Rektor på programmet fattar beslut om att ge lärarna i uppdrag att förbereda tenta för dig, om rektor anser att det är OK (det är en fråga om resursfördelning: lärartid kostar mycket pengar och det tar tid att förbereda tenta för en elev, rätta den - sätta betyg, det blir alltså mer jobb för lärarna). Rektor kan säga Nej. Du har inte rätt att tenta av någon kurs i förväg. Med jag tycker du kan fråga på skolan.

    Ang. en "kämpig schema" & 2 moderna språk: undrar om du läser "utökade kurser" (dvs om den totala summan poäng i ditt Examensbevis kommer överstiga 2500 poäng)?
    Om inte, då läser du "vanlig heltid". I så fall, om du tentar av någon kurs i förväg, läser du i fortsättningen på Deltid (mindre än Heltid) och med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN. Det är reglerna som CSN satt upp.

    Dessutom när man tentar av en kurs, brukar betyg vara något lägre än om man läser kursen. Detta pga det är svårt att testa alla kursmoment vid ett tillfälle och då tenderar lärarna att ta "det säkra inför det osäkra" - t.ex. sätta betyget E.

    Det finns alltså klara fördelar i att "följa undervisningen": du riskerar inte bli av med studiebidraget & har goda chanser att få höga betyg i slutet av kurser.

    Med tanke på det, skulle jag personligen inte ansöka om att tenta av kurserna i förväg (det finns dessutom inte någon garanti på att du får ansökan beviljad).

    Jag ser att du är 17 år. Fram tills du fyller 18, kommer rektor att tillfråga dina vårdnadshavare (för att du är icke-myndig). Säger mamma-pappa Nej, att de inte vill att du tentar av på förhand, så blir det ett Nej från rektorn. Detta skriver jag bara för att "påminna" om att alla beslut som rör icke-myndiga studerande bör även godkännas av vårdnadshavare. Så du kan börja där: prata med dina föräldrar. Om de är emot, är det ingen idé att fråga på skolan sen. När du fyller 18 år, kommer inte dina vårdnadshavare tillfrågas för då har du inga vh längre. :)

    Som sagt, skulle jag va i dina skor, skulle jag "sitta still i båten", följa undervisning och sikta på A-betyg i kurserna (i slutet av dem). Har du kunskaper i kurserna redan, behöver du inte göra hemläxor. Om läraren kör genomgångar av det som du redan kan, rekommenderar jag att du uppmärksammar detaljer och går "på djupet", gör extrauppgifter eller läser vidare i "nästa bok". Du kan be om samtal med läraren och förklara att du redan skaffat dig kunskaper i kursen. Be läraren om tips om hur du kan bli ännu bättre i de ämnena eller om läraren kan ge dig tillåtelse att "läsa vidare", t.ex. att du läser i boken Matte 4 under lektionen i Matte 3c.

    Det är i alla fall vad jag tycker och råder dig till.

    Med vänlig hälsning
    Mikael