Camilla
    Jag känner att jag kanske vill bli lärare, men jag redan är bra på en del ämnen, t.ex. tyska. Kan jag ansöka till en universitetskurs för att "bara tenta av den" så att jag får högskolepoängen jag behöver för behörighet till att läsa Kompletterande pedagogisk utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Camilla,
    jag råder dig kontakta vägledningen på just den högskola/universitet där du vill göra tentorna.
    Det finns ingen generell regel som förbjuder att tenta högskolekurserna, men inte heller någon generell rättighet att göra de tentorna. Det är, så vitt vi vet, upp till den enskilda högskola/universitet att bestämma om de anordnar tentorna i de kurser som erbjuds på skolan, då personen inte är studerande hos dem.
    Just vad det gäller lärarutbildningar, råder stor variation i hur de är utformade och även behörighetskraven till att söka lärarutbildning i samma ämne och på samma nivå - kan vara lite olika. Det är därför möjligt att du får NEJ på flera högskolor/universitet men JA - på några andra.

    Kontakta alla de högskolor/universitet som du kan tänka dig vilja göra tentorna på. Det är kanske möjligt för dig att åka till en annan stad för att göra tentan men sedan (om du får dina högskolepoäng) - söka KPU på en annan högskola.

    Jag kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar.
    Hoppas det blir till hjälp för dig att jag skickar de här länkarna: http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/
    http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/amneslarare-pa-gymnasieskolan/
    http://fordetvidare.se/utbildningar/

    Lycka till!
    mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare