Erica
    Jag går just nu 2an på gymnasiet och har en väldigt svår period just nu när det kommer till skolan och det börjar bli för mycket att hinna med allt och fokusera på allt. Och med mina diagnoser gör det inget lättare, och speciellt inte när jag får den hjälpen jag behöver. Så jag undrar om det är möjligt att läsa upp Samhällskunskap 2 på komvux eller i 3an, även fast jag går Samhällsbeteendevetenskaps programet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,
    du nämner "diagnoser" i din fråga. Jag tycker därför du bör prata med skolsköterska som kan förmedla kontakt till skolläraren. Du kan också prata med kuratorn på din skola. Om det fastställs att du behöver få ditt program reducerat, så kommer SYV på din skola få uppdrag från rektorn att göra det. I så fall kommer det från din studieplan tas bort - någon eller några kurser, i alla fall från det här läsåret.
    Det är stor skillnad att bara strunta i att gå på lektionerna i en viss kurs och att få sitt program reducerat. Om du får genom rektors beslut ett reducerat program, så kommer din skola fortsätta rapportera till CSN att du läser på heltid och du kommer fortsätta få studiebidrag/studiehjälpen från CSN. I annat fall är det skolk och du förlorar studiehjälpen/studiebidraget från CSN.
    Sedan är det också så att om du läser ett reducerat program, så har du mycket större chans att få hjälp att få ihop kurserna till examensbevis (jämfört med att du bara struntar i någon kurs); de möjligheter som finns är att rektorn söker möjlighet för dig att få förlängd studiegång och du ska i så fall kunna fortsätta läsa på gymnasiet efter årskurs 3. Och även om du väljer att inte fortsätta läsa på gymnasiet, utan vill komplettera till examensbevis på komvux, så kommer komvux att prioritera dig högre och du har då större chans att få plats på komvux.
    Så, mitt råd är att du försöker få igenom reducering av ditt program. Fråga din klasslärare/mentor. Du kan också fråga SYV på din skola. Det finns lite olika "vägar" att gå, delvis beroende på om du redan har "papper i ordning" (läkarutlåtande om din diagnos) eller om du måste först skaffa det.