Kalle

    Hej! Jag funderar på att läsa engelska 7 på distans för att kunna tillgodoräkna en meritpoäng till urvalsgruppen BII i högskoleantagningen. Kan jag tillgodoräkna denna meritpoäng ifall jag läser kursen på distans eller måste jag läsa engelska 7 normalt?

    Mvh Kalle

    • Anna : Var observant på vad det är Distansutbildning som du planerar att gå. Om det är via Komvux - så är det OK, men om det är t.ex Hermods distans, där ansökan ej går via komvux utan du betalar själv för undervisningen, får du inte något betyg i slutet av kursen. En sådan kurs kan ändå vara bra att läsa för att få Kunskaper. Betyget behöver man dock sedan få genom att göra prövningen. Du ska själv hitta var du kan anmäla dig till prövning vilket kan bli svårt. Så, om du menar distanskurs på komvux (eller via Komvux) så är Julias svar korrekt.
    • :

      Nu blev jag lite tveksam. Hur vet jag om det är en kurs på komvux som jag söker till? Den distanskurs jag har kollat på är nämligen hos Hermods (https://www.hermods.se/utbildningar-tjanster/gymnasial-vuxenutbildning/engelska-7/goteborg/). Det verkar inte se ut som att jag behöver betala själv för den.

    • Anna : Från länken du skickade hänvisas man till https://goteborg.alvis.gotit.se/student/ som är webbsida där man söker till komvux. Så, det är en komvux-kurs, alltså en kurs som komvux köper hos Hermods, om komvux godkänner din ansökan, vilket inte alls är säkert. Komvux har viss budget och pengarna räcker inte för att köpa utbildning till alla som vill studera.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,
    det går bra att få betyget genom att läsa på distans. Betygen man får genom att läsa i klassrum, på distans - eller om man får betyget genom en prövning är lika mycket värda och ger även meritpoäng på samma sätt.