Sofia
    Hej,

    Jag vill bli gymnasielärare och har en juristexamen. Jag har förstått att det går att läsa ämneslärarprogrammet och bli behörig lärare för att sedan ansöka om utökad behörighet för att bli behörig juridiklärare.

    Jag undrar däremot om det är möjligt att på något sätt tillgodoräkna juristexamen som ett andra ämne under ämneslärarprogrammet och på så vis korta ner ämneslärarprogrammet och bli behörig i båda ämnena.

    Jag har redan utforskat möjligheten att läsa KPU med juridik men det verkar bara ges i Göteborg vilket inte är aktuellt för mig.

    Jag är evigt tacksam för svar och önskar Er en fortsatt trevlig dag!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    du måste ställa din fråga till studievägledare på de institutioner där programmen ges som du vill läsa, för att du ber i så fall om ett Undantag. Och beslut om undantag måste fattas av de "behöriga att fatta det beslutet" och det är inte vi här på FRåGA SYV utan ledning för den institutionen på lärarhögskolan där du (på undantag) vill hoppa över studier i ett av ämnena inom ämneslärarprogrammet.
    Mitt förslag är att du kontaktar alla de lärosätena där lärarutbildning erbjuds och där du vill/kan läsa, men i första hand de lärosätena där programmet börjar både på hösten och på våren (detta för att det har större flexibilitet, då samma kurser börjar 2 ggr/året).

    Jag tänker på studiemedelsfrågan, också... om du tog studiemedel under 4,5 år så kan du endast 3 terminer kvar av studiemedel och det blir nog väldigt svårt att bli behörig lärare på endast 3 terminer, det lär ta längre tid - men då har du ingen försörjning under studietiden. Det måste du också lösa på något sätt.

    Trots stor lärarbrist, så finns det inte så många flexibla lösningar för de som vill bli lärare. De traditionella vägarna är inte så flexibla, tyvärr.
    Du kan fundera över att söka jobb som obehörig lärare och om du jobbar i några år, är det möjligt att du ska kunna komma med i ngt projekt som hjälper verksamma obehöriga lärare att bli behöriga eller att skolverkets avdelning för lärarlegitimationer ska kunna göra ett undantag och efter t.ex 10-12 år som obehörig lärare besluta om att utfärda lärarlegitimation även utan lärarexamen (som regel går inte det men kanske på undantag).