Jelena

    Hej, Jag var klar med min kandidatexamen i Media och kommunikationsvetenskap år 2014, och jobbar nu med Sociala medier. Dock känner jag att jag skulle vilja studera och utbilda mig ytterligare och studera HR-frågor och pedagogik.

    Hur funkar det med examen? Måste jag plugga x antal år igen? Eller räcker det att endast ta några kurser som kanske går att tillgodoses?

    Mvh, Jelena

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena,
    om du i första hand tänker på studier på högskolenivå (högskola/universitet) då har ansökningsperioden till höstens start redan "varit" (t om 15 apr 2019). Nu kan det ju kanske öppnas SEN ANSÖKAN på några utbildningar där antal behöriga sökande är färre än antal platser...
    men annars så kommer ansök,period till vårens start öppna den 15 sept ( och vara till 15 okt). Utbildningsutbud fastställs helt till ansökn.periodens start. Det kanske därför ännu inte är möjligt att se samtliga utbildningar som kommer på högskolenivå i Sverige starta VT-20.

    För övrigt, så finns det kanske intressanta för dig utbildningar även inom andra skolformer, ex. inom yrkeshögskola. Ansök.perioder inom yrkeshögskola är olika för olika utbildningar; många har sista dag att söka - 30 april, 1 maj eller 15 maj.

    Inom högskola/universitet - så finns det både kurser och program.
    Kommer du in på ett program, kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning. Om du redan har läst kurser som ingår i programmet i din tidigare utbildning, kommer du i så fall få svar om att du får "hoppa över" de kurserna.
    De nya kurser som du läser på högskola - kan du eventuellt ta ut nya examina "på". Detta måste du diskutera med studievägledare på just det lärosäte där du vill ta ut examen (detta för att varje lärosäte kan besluta om sina lokala regler, och det går därför inte ge ett generellt svar om).