edwin
    Kan jag söka direkt sen efter gymnasium? vad krävs det för att komma in på utbildningen flygtekniker? vad måste jag göra och tänka på för att komma in på det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Edwin,
    kika gärna på >>yrke/flygtekniker där det även finns avsnitt om utbildning.
    Se vilka yrkeshögskoleutbildningar till flygtekniker och flyg-och helikoptertekniker som finns i Sverige idag - på YH-guiden>>

    OBS! olika yrkeshögskoleutbildningar, även om de leder till samma yrke, kan ställa lite olika krav. Det är därför viktigt att kika just på den yh-utbildning som du är intresserad av. Även Sista ansökningsdag kan vara olika för olika yh som leder till samma yrke.
    De vanliga Särskilda krav för yh- till flygtekniker är Examensbevis från gymnasiet + godkända betyg i gymnasiala kurser Engelska 6, Matematik 2 och Fysik 1.
    ******************
    Yrkeshögskola, till skillnad från högskolor/universitet, kan göra undantag och ta in obehöriga. Det är givetvis bättre att försöka bli behörig, om man kan, men vi uppmanar att söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av, även om du inte är behörig.
    Du söker till varje yh separat - till skolan direkt. Du kan på så sätt söka många olika yh, alla i första hand.

    • : Okej, ska man plugg upp matematik 2 och fysik på komvux istället eller kan man ändå söka in?
    • Anna : Du kan söka, och om du ej kommer in - läs matematik 2 och fyisk 1a i så fall. Ansök samtidigt till komvux och till yh-utbildningar till flygtekniker. Se också om yh erbjuder Förberedande kurser för obehöriga.