Niclas
    Hej

    Jag går på barn och fritidsprogrammet, men har just nu F i matte 1a, och för att få en examen är just matte 1a ett av dem ämnena man måste ha. Men om jag skulle få F i matte när jag går ut gymnasiet, så har jag börjat tänka att jag inte kommer få ett enda jobb. Jag har som sagt inga planer på att plugga vidare, men!! Jag vill jobba några år först och sen skulle jag nog vilja läsa till målare. Men kan man läsa till målare fast man har ett F i matte?

    //Niclas
    • Mikael : Menar du målare/bildkonstnär eller byggnadsmålare?
    • : Jag tänker mig byggnadsmålare
    • Anna : Det kan bli svårt att hitta en Reguljär utbildning till byggnadsmålare för vuxna. Det kan gå att utbilda sig som vuxen oM MAN HAR TUR.
    • : Ok finns det någon utbildning inom komvux? Tack för hjälpen:)
    • Anna : Jag har skrivit svar till dig nu. Utb.inom Komvux förändras från en termin till nästa - och även om utb kommer att finnas, kommer de ta in i första hand dem utan någon gymnasial utbildning. Läs mitt svar. :)
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    På gymnasiet finns det inriktning Måleri<< på bygg- och anläggningsprogrammet. Motsvarande utbildning kan finnas inom Komvux, vuxenutbiIdningen. Passande utbildning kan även finnas inom yrkeshögskolan.
    Om man är 19 år eller äldre kan det finnas möjlighet att få hela utbildningen genom lärlingsanställning i ett måleriföretag. Då gäller det att på egen hand försöka hitta ett måleriföretag som vill anställa en lärling för färdigutbildning.  Läs mer här>>

    Det är säkrare att byta/söka om till BA, inriktning Måleri till hösten 2018; om du har tur kanske kan du byta nu, innan vårterminen - in i åk1 på BA, inriktning Måleri men då tror jag det endast är aktuellt om de på den gymnasieskola erbjuder LÄRLINGSUTBILDNING där man läser yrkeskurser på en arbetsplats. Det är inte elevens rättighet att få plats på gymnasiet på annat sätt än genom att med sina grundskolebetyg konkurrera om plats i åk1 till början av nästa läsår, men ibland kan man ha tur och kunna byta på annat sätt, utan att "förlora" så mycket tid.

    Ang. utbilda sig till Målare som vuxen - så KAN DET EVENTUELLT finnas möjlighet men det är rätt osäkert... om du är mycket envis och även har lite tur - så kan det gå. Men om man bara söker efter en utbildning då man blir antagen till utbildningen och får allt ordnat runt omkring det - så är det inom gymnasieskola /ungdomsgymnasiet/ som det finns. För vuxna gäller det att fråga överallt och hela tiden - på Arbetsförmedlingen, på komvux, kontakta alla måleriföretag och försöka "sälja sig" som lärling hos dem; och alla kan säga Nej överallt. Man kan lägga några år på detta och "kamma hem noll" tyvärr.
    Komvux - om de erbjuder en relevant utbildning - är tvungna att i första hand ta folk utan någon som helst gymnasial utbildning /för att de har annars ingen eller väldigt liten chans på arbetsmarknaden/. Arbetsförmedlingen prioriterar långtidsarbetslösa - då ska man först vara inskriven på AF och inte ha någon sysselsättning och ingen inkomst under lång tid - då KANSKE sen om AF har pengar kvar och om de bedömer att du utan målar-utbildningen ej kan få jobb, då kan de köpa utbildning för dig; men i ditt fall om du kommer till AF med Barnskötarutbildningen "i handen" då säger AF nästan garanterat - du kan få jobb på dagis, det är brist av personal inom förskola och vi kan därför inte ge dig en annan utbildning; AF kommer att köpa utbildning för den som inte har chans att få jobb; med barnskötarutbildningen har du goda chanser att få jobb.

    På Komvux kommer du att få höra att de måste prioritera "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" och med gymnasial utbildning, hör du inte till deras prioriterade målgrupp.

    Om du själv hittar plats på ngt. företag som vill ta in dig som Lärling, då kan företaget anställa dig och utbilda på företaget. Det kommer de dock inte att göra om det fínns god tillgång på redan utbildade målare. Det finns inte någon anledning för ett företag att utbilda någon om de kan i stället anställa folk som redan kan. Däremot om de inte kan få tag på någon som redan är utbildad, kan de i så fall ta en en outbildad - men i första hand vill företaget nog att Arbetsförmedlingen bekostar genom att bevilja olika bidrag, rabatter mm. och att AF även betalar lärlingslön /t.ex i form av aktivitetsersättning/ och det kommer inte AF göra för dig, som har barnskötarutbildning och kan ändå få jobb, även utan att AF ordnar och betalar för dig.
    Att ett företag anställer dig och utbildar till målare utan att du får AF-subventioner kan hända. Om du är mycket envis, duktig och har tur. Har du otur, hjälper inte det att att du är duktig och envis, tyvärr.

    Ännu ett sätt skulle vara om du startar eget företag - målarfirma och anställer några utbildade målare i ditt företag och att de lär dig sedan jobbet. Du är deras chef, skaffar jobb åt företaget, sköter allt runt om och tar ekonomiska risker och så kan du lära dig jobbet "de facto" av dina anställda. Men i så fall får du inga betyg/intyg om på vad du kan.
    Kan man jobbet, kan möjlighet finnas att genom någon sort VALIDERING påvisa vad man kan och få betyg/intyg på vad man kan.

    Situationen kan ändras. Det som jag beskriver ovan gäller idag. Men det finns olika satsningar som t.ex Yrkesvux>> - där staten ger komvux mer pengar för att ordna yrkesutbildningar för vuxna. Komvux är ändå tvungen att prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund, men med fler utbildningspaltser kan ev platserna räcka även till dem som redan har gymnasiala utb sedan innan. Dock går det inte på förhand veta hur det blir. :(

    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!

    ANNA