Martin

    Hej! Under gymnasiet studerade jag på det Estetiska programmet med inriktning musik men jag har nu blivit intresserad av studera till läkare specialiserad inom neurokirurgi. Vid tiden som jag skriver detta är jag 21 år och undrar om det finns någon möjlighet för mig att utbilda mig till detta. Om det är möjligt, hur ska jag isåfall gå till väga? Vänliga hälsningar, Martin

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Martin, Neurokikurger är en sort Specialistläkare som i grunden är - Läkare. Du måste därför skaffa dig läkarexamen, till att börja med och för det måste du bli behörig till läkarprogrammet, vilket betyder att du måste ha Grundläggande behörighet till högskolestudier + godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4.
    De kurser inom naturvetenskap-matte kan du läsa på komvux, på folkhögskolorna eller på naturvetenskapliga basår på högskolenivå. Till basåren på högskolenivå krävs det, för behörighet, Grundläggande + godkänt betyg i matte 2 (ibland i matte 3).