Emil
    Jag har högt betyg i alla ämnen utom spanska steg 3 som ger 0,5 meritpoäng. Eftersom att spanskan drar ner mitt meritvärde vill jag placera kursen som utökad och strunta i meritpoänget. Går det? Eller måste jag räkna med ämnet bara för att de ger meritpoäng? Trots att jag inte vill ha meritpoänget? Det kan låta konstigt men det är så att skolan jag vill söka till tillgodoräknar inte meritpoäng. Jag har högst betyg i ett annat moderna språk i alla tre steg som ersätter spanskan, men jag är fortfarande rädd att någon regel ska göra att jag inte blir av med spanska betyget trots att jag placerar det som utökat ämne.

    Mvh/ Emil

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emil,
    det bästa vore om du kunde höga betyg i Spanska - till exempel genom att göra prövning.
    Utökade kurser räknas in i Jämförelsetal bara om de ger Meritpoäng.
    Du kan inte få Meritpoäng för steg 3 två gånger.
    Om du har ett annat språk som också är Moderna språk 3 så är det det högre betyget i Moderna språk 3 som bör räknas in.
    Undrar om du har gymnasiebetyg i Spanska 2 & i Moderna språk 4? Detta frågar jag - eftersom i fall du kommer att söka till någon utbildning där Meritpoäng gäller - då är det steg 2 i "det andra moderna språket" som kan ge Meritpoäng, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    "Utökad kurs" är det den som överstiger 2500 gymnasiepoäng. Reglerna säger att det INNAN KURSERNA PÅBÖRJAS bör stå i elevens studieplan - vad det är för en kurs (inom programfördjupningen, inom inriktningen, inom individuellt val eller en "utökad kurs"). Det är inte eleven själv som kan i efterhand välja hur vissa kurser kommer att skrivas in i gymnasieexamen.
    SYV på skolan förbereder gymnasieexamens dokument /ofta i samarbete med skoladministratör/ och rektors uppgift är att kontrollera att allt gick rätt till och sedan undertecknar rektor och med sin signatur försäkrar att alla regler har följts. Jag tvivlar därför att det är lönt för dig att slösa energi på att försöka lista ut på vilket sätt kurserna skrivs in i din gymnasieexamen. Det är nog redan avgjort genom din Studieplan, som inte får revideras retroaktivt, bara proaktivt - dvs för planerade kurser, för framtiden, alltså.)
    Du kan också vända dig till Antagning.se som administrerar antagning till högskola/universitet i Sverige samt till vägledningen på den högskola/universitet dit du vill söka.
    Önskar dig stort Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare