emanuel
    hej. undrar om de här kurserna går att läsa som individuellt val på natur-natur:fysik 3 kemi 3 biologi 3 matematik 5 och engelska 7. jag undrar också hur mycket poäng mn läser på de olika kurserna.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Emanuel,
    inom Individuellt val får alla gymnasieelever /oavsett program/ läsa 200 poäng - och det är VILKA SOM HELST GYMNASIEKURSER, oavsett program. Begränsningar inom Individ.val kan vara två: 1. att skola kan inte erbjuda den kursen; eller 2. om eleven inte är behörig att läsa den kursen(t.ex. kan man inte läsa Engelska 7 om man inte får godkänt betyg i Engelska 6 först).
    Individuellt val är det "bara" 200 poäng och det ryms Matematik 5 och Engelska 7 (100 p. + 100p.)
    eller Fysik 3 och Psykologi 2a och 3a ( 100p. + 50p. + 50p.).
    Programfördjupningen på just Natur-natur är också 200 poäng. Fysik 3, Engelska 7 och Matematik får läsas som programfördjupande på Natur-natur men det blir kurser á 300 p. och det blir 100 poäng för mycket. Då kan man välja läsa en av de kurser inom Individuellt val eller ansöka om att få läsa en utökad kurs.
    Gymnasiekurser i Kemi finns det bara Kemi 1 och 2.
    Detsamma gäller Biologi: finns bara Biologi 1 och 2. Det finns en kurs Bioteknik, 100 p. som också får läsas inom Programfördjupningen på NA.
    Listan på kurser som får läsas som programfördjupande är samma på inriktningar inom samma programmet. Det är, alltså, PROGRAM-fördjupning och inte "inriktnings-fördjupning".

    Du frågar också om antal poäng på kurserna. De flesta gymnasiekurser är á 100 poäng. Några få är á 50 poäng: Religionskunskap 1, Religionskunskap 2, Filosofi 1, Filosofi 2, Psykologi 1, Psykologi 2a och Psykologi 2b.
    Fysik 1a är på 150 poäng.
    Andra kurser är á 100 poäng.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV