Frida
    Jag går första året på ekonomiprogrammet men har nyligen börjat fundera på framtiden och studier. Kanske är inte ekonomi rätt för mig? Jag har börjat funderar på mer praktiska linjer som bygg och vård. Dels vill jag inte flytta pga min familj och pojkvän och dels kan jag inte plugga så bra. Frågan är då, är det värt att gå om ett år där jag slipper studera efteråt? Istället för att läsa till en del kurser och gå på vux för att tex bli sjuksköterska, ska jag ta tag i livet och faktiskt va så mogen att gå om?
    • : Hej! Vård- och omsorg på gymnasiet ger, som du vet, inte grundläggande behörighet för högskolestudier (dock har du rätt att lägga till kurser för att få det). Samma gäller bygg. Vad är det som känns svårt bär det kommer till plugget. Känns det som att du inte hinner med, eller att du "bara" inte är intresserad av de kurser du läser. Jag skulle rekommendera dig att prata med SYV/lärare på din skola, de kanske kan hjälpa dig om du känner att du t. ex. behöver extra hjälp. Du vet väl att man inte måste flytta för att plugga på universitet/högskola. Man kan plugga på distans, och då läser du hemifrån, och går kanske på några sammankomster per termin. Fast eftersom du säger att du har "svårt" att plugga kanske det inte är ett alternativ. Annars kan Yrkeshögskola vara ett bra val. Där är oftast minst 25% av utbildningen i praktik, och utbildningarna är oftast korta (ca 1,5-2 år). Här är andelen stor för jobb efter examen. Dessa finns också på distans + du är behörig till många utbildningar med bara den grundläggande behörigheten. Jag skulle våga säga att det är "lättare" att få jobb, med eftergymnasial utbildning (beroende på vad man är utbildad till). Prata med dina föräldrar och fråga vad de tycker, och även boka ett möte med SYV på din skola, så att ni kan göra en plan och kanske komma på olika idéer (då kan du anmäla dig vid omvalsperioden i år, så att du kan börja till höst). Önskar dig ett stort lycka till! Med vänlig hälsning,
    • Milla : Mycket bra kommentar från Brendan! en liiiten "rättelse" ang. Yrkeshögskoleutbildningar där det ALLTID minst 25% av tiden är LIA, lärande i arbete, dvs en sort praktik men ofta mer - t.ex en tredje del av utbildningen är LIA. Boka tid med SYV är en bra idé och jag skulle boka möte både med SYV på den nuvarande utbildningen & även ett annat möte med SYV på den utbildn.dit du vill söka till nästa år. Prata med dina föräldrar är också mycket viktigt. Du är inte myndig och dina föräldrars samtycke krävs om du vill ändra var du studerar.
    • : När går omvals tiden ut? Min syv är nuvarande sjuk och det vill jag inte ska drabba beslutet jag ska ta. Kan jag gå till den andra SYV:en då?
    • Mikael : Jag svarade till dig nu, se mitt svar nedan.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Om du vill ha yrkesutbildning snarast, är det en mycket bra idé att söka om och gå om ett år. Detta pga i fall du skulle få din 3åriga gymn.utbildning och vill sedan söka yrkesutbildning på Komvux t.ex. till undersköterska eller till byggnadsarbetare, så blir det svårt (kanske omöjligt) att få plats.

    Komvux prioriterar personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" dvs de utan gymnasiekompetens, som bara har gått ut grundskola. Och för att söka till Yrkeshögskola - se utbud på www.yhguiden.se - måste man sedan innan redan ha yrkesutbildning från gymnasiet. På Yrkeshögskola kan man läsa till specialistundersköterska (men måste då från gymnasiet ha yrkesexamen från Vård/omsorgsprogrammet), läsa till projektledare inom bygg (men måste då ha yrkesexamen från Bygg). Detta kan bli "Moment 22" som är jättesvårt att ta sig ur.

    På Vård/omsorgsprogrammet kan du - genom att lägga till rätta kurser - få behörighet att söka högskoleutbildning Sjuksköterska. I annat fall kan du på en termin eller högst ett år efter VO läsa in kurser för behörighet på Komvux. En variant av detta är att du samtidigt som du jobbar som undersköterska efter gymnasiet läser på deltid/distans och får lön samtidigt som du höjer din kompetens.

    Du förlorar inget om du nu innan omvalsperioden är slut ber SYV hjälpa dig göra ansökan till ett yrkesprogram åk1 - sedan kan du ju ändå tacka Nej till den platsen du får på ett yrkesprogram och stanna kvar där du är nu. Läs på nu, hoppa INTE av. Sök samtidigt till åk1 på ett yrkesprogram. Se sen om du kommer in och bestäm dig senare. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.

    Återkom i fall du undrar något mer.
    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Ta kontakt med Antagningskansliet i Ljungby
    Postadress:
    Axel Roothsgatan 13
    341 41 LJUNGBY
    Tel: 0372-78 40 77 Fax:0372-78 40 12
    [email protected]

    Det är olika datum för omvalsperiod i olika delar av landet. Maila till Antagningskansliet, adress ovan. Sedan kan du också gå prata med SYV på din "gamla" grundskola som även kan hjälpa dig göra ansökan till gymnasiet. Du skriver "om den andra SYV-en" - menar du en SYV på din skola men som tar hand om andra program? Du kan alltid fråga den SYV-en om hjälp. Du kan också fråga rektor på ditt program vem du bör vända dig till när din SYV är sjuk.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Jag har mailat antagningskansliet, tack för hjälpen. Min "gamla" SYV har slutat där, så vet ej om det går att prata med henne.
    • Milla : Bra att du mailade till antagningskansliet! Mitt råd är att du även tar kontakt med SYV på den skolan dit du vill söka. Där får du definitivt snabbt och bra hjälp - för att de vill ha dig som sökande till sin skola och kommer därför göra allt för att hjälpa dig att söka. :)