Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Zuzanna,
    Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi läser man matematik 3b som en obligatorisk kurs.
    EK, inrikt.Juridik och på alla inriktningar på Samhällsvet.programmet läser man till och med matematik 2b.
    Och på så sätt blir man inte behörig till alla de utbildningar som kräver godkänt betyg i matematik 3 (det är fastighetsmäklarprogrammen och ekonomiprogrammen på högskolenivå).
    Det är dock inte förbjudet att läsa matematik 3 även på andra program än där den kursen ingår som obligatorisk kurs; men icke-obligatoriska kurser läser man "i mån av möjlighet" - alltså, om lärarkapacitet räcker och samtidigt tillräckligt antal elever valde att läsa den kursen.
    Om man inte blir behörig på gymnasiet, kan man komplettera efter gymnasiet.

    Du får gärna jämföra Programplaner på EK och på SA. Programplan för EK finner du här.
    Programplan för SA finner du här.

    Till vilken eftergymnasial utbildning vill du bli behörig till?

    Vänligen
    Mikael

    • : Jag funderar på att fortsätta plugga juridik på högskolan och därför undrar jag om jag kan lägga till privatjuridik om jag hade gått samhälle nu i gymnasiet, och om det går vilka fler ämnen skulle jag behöva lägga till för att bli behörig att plugga/komma in på en juridik högskola?
    • Milla :

      Behörighet till juristprogrammet på högskolan är: grundläggande + godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b. Grundläggande behörighet får du om du får examensbevis med godkända betyg i svenska 3,2 och eng6. Du behöver inte läsa juridiska kurser på gymnasiet för att bli behörig till juristprogrammet på högskolenivå.

    • : tack så mycket! Precis det jag ville veta!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer