Linnéa
    Jag ska börja i gymnasiet om en vecka. På det individuella valet i gymnasiet ska man välja 200p, men jag vill välja fler kurser än 200p och då undrar jag om det går? Tänkte läsa Matte 4 och Fysik 2, men vill även läsa lite fler kurser om det skulle gå.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa,
    inom just Individuellt val är det 200 poäng, detta för att få "rätt struktur" på kurser som ska ingå i examensbeviset. Alla gymnasieelever på alla nationella svenska gymnasieprogram läser just 200 poäng inom individuellt val.
    Vill man läsa fler kurser, bör man hos rektor ansöka om att få lov att läsa U-kurser, utökade. Oftast blir det aktuellt inför åk2 eller 3. Rektor kan säga Nej. Det är inte elevens rättighet att läsa på mer än heltid på gymnasiet (med ett undantag: elever på Yrkesprogram har rätt att som U-kurser läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier, och det är endast kurser i svenska och engelska). I alla andra fall är det rektors beslut som gäller i fråga om att låta elever läsa U-kurser.

    Allmänt, så avråder vi från att ansöka om att läsa U-kurser, om det inte är så att eleven är ett "underbarn" och lekande lätt klarar studierna, utan att anstränga sig det minsta... Annars, så kan det uppstå situationer när pga en liten 50 poängs-kurs, blir eleven inte behörig /särskild behörighet kommer saknas/och kommer att "förlora" ett helt år... i detta fallet är det också berättigat att läsa på lite mer än heltid... men annars så är det nästan alltid bättre att koncentrera sig på de "vanliga studier" och har man tid över - kan man skaffa sig ett extra-jobb eller en ny hobby. Det är alltså inte bra att ta på sig för mycket! Risken finns att man kan bli utbränd av överansträngningen.

    Bästa hälsningar

    ANNA