Hanna
    Hej,
    Jag har precis börjat andra terminen i nian och det börjar bli dags att välja gymnasium. Jag har sedan några månader tillbaka trott att jag vill gå natur-sam, men jag har nu börjat tveka. Jag vet inte om det är "riktigt" tvek eller om jag bara är nervös och stressad.

    Mina betyg i NO är A/B och mina betyg i SO är också A/B, mitt mattebetyg är C.

    Jag vill gå en bred linje, så jag vill helst gå Naturvetenskaps programmet. Anledningen till att jag inte vill gå samhällsvetenskapsprogrammet är att jag tycker att mina valmöjligheter är för få därefter och jag inte har någon aning vad jag vill jobba med. Jag vill inte gå natur-natur eftersom att jag inte gillar matte och inte är särskilt bra på det, men också eftersom att jag inte gillar NO så mycket (bara biologi) och det tar ganska lång tid för mig att förstå saker i ämnet. Eftersom att jag inte vill gå natur-natur och inte samhällsvetenskapsprogrammet har jag som sagt tänkt gå natur-sam. Nu har jag börjat tänka om jag borde gå den linjen, då jag som sagt inte förstår/gillar NO särskilt mycket.

    Jag är studiemotiverad och pluggar i princip varje dag, så jag borde klara av att inte plugga saker jag gillar jättemycket, men jag är osäker.

    Jag tycker om att skriva och jag gillar SO, så det känns som att samhällsvetenskapsprogrammet skulle passa mig, men jag vill som sagt gå någon bredare linje.

    Jag vill gå natur-sam, men är rädd att jag inte skulle klara mig.

    Vad tycker ni att jag ska göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Hanna,
    jag har ett förslag: boka "skugga en elev" och gå en hel dag på NA - helst en dag när de har lektioner i Fysik och Kemi. Då får du testa det och kanske bättre kan bestämma dig ...

    Annars så tycker jag att i fall du inte gillar matte och som du själv skriver "inte är särskilt bra" på matte - så är det inte så bra idé att välja NA eller TE. På de två programmen /oavsett inriktning/ läses det avancerade spåret i Matematik och 3 kurser är obligatoriska.
    På SA och EK och HU och ES läses det b-spår /medelsvår/ och max 2 kurser är obligatoriska /undantaget EK, ekonomi - där även Matte 3b läses/.
    Minst matte av de högskoleförberedande program läser man på Humanistiska och Estetiska programmet.

    Om du inte har bestämt dig för vad du vill göra efter gymnasiet, finns det ingen anledning välja ett program där kurser ingår som du inte gillar, tycker är svåra ... för att det finns flera andra möjligheter:
    - lägga till behörighetsgivande kurser i åk2 och 3 (om du kommer på vad du vill bli sen)
    - läsa upp på komvux efter gymnasiet.

    Det är i alla fall vad jag tycker.
    NA är inte bredare än SA eller Jo! - om man vill bli läkare, veterinär, civilekonom eller marinbiolog - då är det Natur-natur som gäller... men i annat fall så är det jättemånga olika utbildningar som man kan söka till efter SA.

    Sammanfattning:
    - provgå på NA på ett par olika skolor;
    - titta på mattekurser på www.matteboken.se och tänk på att det är Matematik 3 /avancerade uppgifter/ som man läser på NA (och Matte 2 - medelsvåra uppgifter, som man läser på SA).

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte