Linus

    har läst 3200 poäng. hört att man bara skall säka med 2500. för att komma in på min utbildning krävs 2 av dem utökade kurserna. kan jag välja ut vilka kurser som helst tills jag kommer upp i 2500 så länge dem 2 utökade samt ämnena till grundläggande behörighet finns med? isåfall kan man ju välja ut dem kurser man har högst betyg i och på så vis för högre meritvärde

    • Julia : Nej, det kan du inte göra. Du ska se till att antagning.se ser alla dina gymnasiala betyg, och det är antagning.se som bestämmer. Ska nu förklara kring det i mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linus!
    Alla betyg i kurser från ditt examensbevis (från gymnasiet eller från komvux), förutom gymnasie- eller komvuxarbetes betyg***, räknas in i ditt jämförelsetal. Även kurser som i ditt examensbevis är markerade med U eller som lästes utanför examensbeviset, senare, men som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng, kommer också räknas in i ditt jämförelsetal.
    Övriga kurser kommer inte räknas in. De kommer alltså inte påverka ditt meritvärde.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. Har man inga meritpoäng blir jämförelsetalet (samma som snittbetyget) = meritvärde
    Vi rekommenderar att du ser till att antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg. Antagning.se räknar alltid till din fördel. Endast de betygen som måste räknas in + de betygen som får räknas in och som samtidigt höjer ditt meritvärde kommer av antagning.se räknas in i ditt meritvärde. Om du har något betyg som inte är absolut nödvändigt/obligatoriskt och som skulle sänka ditt meritvärde, kommer det betyget inte räknas in.
    _______
    *** i kursen Gymnasiearbete och kursen Komvuxarbete kan man endast få F eller E, ej högre betyg. Godkänt betyg ingår i kraven för examensbevis. Men det betyget räknas inte in i ditt jämförelsetal.