Klara
    Hej! Jag har läst en extra ind val kurs och har förstått att man inte räknar med de kurser som är utöver i snittbetyget. Jag går Estet media och har läst matte 2, engelska 7 och skrivande som individuella val och har sämre betyg i matten än de övriga kurserna och skulle därför vilja räkna bort matten från mitt snittbetyg. Kan man välja vilka ind val kurser som inte ska räknas in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Klara,
    reglerna säger att det INNAN KURSEN PÅBÖRJAS bör skrivas in i Studieplan att kursen kommer att läsas som "utökad" och då kommer den att bli markerad i din Gymnasieexamen just som UTÖKAD kurs.

    Undrar om du tänker söka till högskola? Om du söker en utbildning som inte kräver matte som Särskild behörighet, kommer Matte 2 ge dig Meritpoäng och pga det, kommer den kursen ändå räknas in i Jämförelsetal. Du kan läsa om Meritpoäng här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Just med Matte är det lite speciellt - eftersom alla kurser utöver Matte 1, kan ge Meritpoäng. Det är mycket bra att få Meritpoäng. Det höjer värdet av dina gymnasiebetyg. Det finns två möjliga situationer:
    1. du behöver Matte 2 för behörighet till en högskoleutbildning. Behörighetsgivande kurser räknas in i jämförelsetal, även om de är "utökade";
    2. du behöver INTE matte 2 för behörighet. I så fall ger ett godkänt betyg i den kursen 0.5 Meritpoäng vilket höjer Jämförelsetal mer än det "sänker" (säg att du har alla A-betyg för övrigt och bara E i Matte 2), kommer du ändå att ha en liten höjning av det totala Meritvärdet.
    Det är enbart om du fick F i Matte 2, som du vinner på att ha den som "utökad" kurs - då räknas den inte in. F betyg ger varken sig behörighet eller Meritpoäng.
    Så i ditt fall då du inte vill ha Matte 2 inräknat i Jämförelsetal, så går det inte. Den kursen kommer räknas in på ett eller annat sätt.

    Jag hoppas du fick nu svar på din fråga.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare