Emma
    Hej! Jag vill bli sjuksköterska. Jag vet att om man vill bli det så kan man välja natur eller samhäll, men jag vill helst ha något lite roligare och mer praktiskt. Så jag har funderat på VO, men förstått att det är svårt att bli sjuksköterska med den gymnasielinjen. Hur funkar det egentligen, kan jag välja VO men ändå läsa vidare på högskola?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, sjuksköterskeutbildningen kräver att du från VO plussar på Svenska 2-3, Engelska 6, Matte 2, och Samhällskunskap 1a2. Kolla upp med skolan vilka möjligheter du har att få ihop dessa kurser. Många skolor har kurspaket som gör dig behörig till att söka en sjuksköterskeutbildning direkt efter VO. Fördelen med VO är ju att du får en massa praktisk erfarenhet från vården som kan vara värdefull när du går vidare och pluggar till sjuksköterska./Lena, Syv