Johanna
    Hejsan,
    Jag håller på läser mot en gymnasieexamen på distans då många av mina gamla kurser faller bort 2017 måste jag läsa om dom. Jag har innan läst Kommunikation. Nu ingår den även i gymnasieexamen (humanistiska) som jag nu läser. Kursen jag läste då hette Kommunikation LPL1204 och var 50 poäng. Är den inte omvandlingsbar till den nya Kommunikations kursen?

    Mvh Johanna
    • Anna : Jag har tyvärr dåliga nyheter. kommer att utöka mitt svar nu.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    om du har betyg i många gamla kurser, kanske du kan hinna få Slutbetyg innan 1 jan2017. Har du gjort studieplanering med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd?

    Det är väldigt bra att göra Studieplanering - då kommer det att stå vilka kurser du har, vilka kurser du behöver läsa och SYV kollar också att alla regler följs och berättar för dig vilka kurser som får konverteras och vilka - som inte får.

    Från vilket år är ditt utbildningsdokument och vad heter den? Är det Samlat betygsdokument du har nu?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen,

    jag har dubbelkollat med kollegorna och med en sakkunnig - för att inte svara fel på din fråga. Det vi kom fram till att det är tyvärr inte möjligt att ta in din "gamla" kommunikationskursen in i Gymnasieexamen.

    Lite ljusare ser det ut i fall du skulle läsa mot Slutbetyg (som du i så fall måste ta ut senast 1 jan 2017) för att det är i princip tillåtet att ha den kursen i Slutbetyget, men... om betyget är äldre än 8 år, är det för gammal för att kunna tas in i ett Slutbetyg. Dock kan rektor besluta att det finns anledning till att tro att du fortfarande har de kunskaper "vid liv" t.ex genom vidarestudier eller genom arbetslivserfarenhet. Då kan rektor på komux besluta att låta dig ta med ett betyg som är äldre än 8 år i i ett Slutbetyg.

    Ett sådant möjighet till undantag finns inte vad det gäller Gymnasieexamen.

    Sammanfattning:
    det går tyvärr inte att ta med Kommunikation, 50 p. med kod: LPL 1204 in i Examensbevis.
    Skulle du läsa mot Slutbetyg, kanske finns möjlighet att ta med den i Slutbetyg - genom rektors beslut (untantag).