Anonym

    Hej! Jag frågade precis antagningservice ifall det är möjligt att ta ut en yrkesexamen via Komvux trots att man redan har en full högskoleförberedande examen. De svarade JA på denna frågan och skrev "Har du en yrkesexamen på 2400 p med minst 1600p (dvs 2/3 av 2400 p) som kommer från Komvux så hamnar du i BI, med den examen som har högst meritvärde. Om du har mindre antalpoäng än 1600 i en examen från Komvux så hamnar du i BI med din gymnasieexamen och i BII med din examen från komvux. Idrott och hälsa är inte med i en examen från komvux, men gymnasiearbetet måste finnas med." På min sista fråga, kring om jag kan kombinera resterande andel poäng med kurser som ingår i mitt redan befintliga examensbevis i min nya examen så hänvisar handläggaren till att vända mig till en studievägledare. Har ni någon koll vad som gäller? Kan jag kombinera/lägga till kurser som redan finns inbakade i mitt examensbeviset från 2017 i min "nya" yrkesexamen jag planerar att ta ut, där minst 1600 poäng är är från pövningar/komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    FRåGA SYV jobbar inte med utfärdandet av examensbevis men vi har tidigare fått svar från några sakkunniga som påstår att det inte finns några regler som skulle förbjuda att "återanvända" betygen på det sättet som du beskriver i din fråga, alltså ta in kurser från redan utfärdat examensbevis i ett nytt examensbevis (om man uppfyller kraven för det nya examensbeviset). Men ytterst blir det upp till rektor på Komvux att tolka reglerna och ge "grönt ljus" till ett sådant "återanvändande".

    Studie- och yrkesvägledare