Theodor
    Hej! Jag har tidigare gjort en prövning i Matematik 2a och fått betyget B. Dock var jag på gränsen, med endast 1 halv påäng bort från B, men läraren valde ändå att sätta ett B. Om cirka en vecka ska jag göra en prövning i samma kurs och undrar därför, om det skulle vara så att jag får ett lägre betyg vid nästa prövning, kan lärare i sådana fall sänka det utfärdade betyget? (Med utfärdat betyg menar jag med att betyget finns i antagning.se)

    Vänligen, Theodor

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Theodor,
    huvudregeln är att i fall man har flera betyg i samma kurs, då är det Högre betyget som gäller. Alltså, om du får ett lägre betyg i framtiden i samma kurs, "står sig" det högre betyget kvar.
    Den regeln har i Sverige funnits under lång tid. Jag kan inte tänka mig att ngt. annat kan gälla i framtiden heller.
    Vänligen & lycka till på prövningen!

    SYV :)

    • : Tack för svaret! Men det jag undrade mer var om det är så att den läraren kan sänka mitt B om läraren ser att jag får t.ex ett E vid ett annat prövningstillfälle?
    • Anna : Det borde inte vara så. För det första, så tror jag inte läraren har tillgång till uppgifter om vilka andra betyg du har, när du gör prövning. För det andra, så är tanken att läraren sätter det betyget som motsvarar de KUNSKAPER du har vid tidpunkten för just DEN PRÖVNINGEN.