sara
    Hej!

    Jag går tredje året i gymnasiet, natur går jag. Jag och flera andra i min klass har funderat på att kontakta skolverket ang detta men vi ville ha ett säkert svar innan om vi borde göra det. Vår biologi lärare ger oss helt enkelt för mycket att lära oss på väldigt lite tid. Inte bara ska vi lära oss allt från våran bok som är även en A-level cambridge bok utan vi får även hans power point och extra papper med uppgifter. Läraren har visat oss en svensk biologi bok som de flesta andra gymnasium använder sig utav och sa att det är för lite och för enkelt för natur elever. Den boken vi använder oss utav är dubbelt så stor som en annan svensk biologi bok och har för mycket detaljer om varje ämne vi pluggar till just nu och vi elever känner oss väldigt överväldigade då vi har pratat med själva läraren, rektorn och kuratorn i skolan och alla tre har bara skrattat åt oss och sedan hånat oss. Vi vet inte vad vi ska göra, för att i biologi 1 sa vi klart och tydligt att väldigt många kommer få ett dåligt betyg pga det är överkurs och läraren sket fullständigt i oss och då fickväldigt många dåliga betyg. Nu har vi biologi 2 med samma bok och samma lärare och vi känner redan nu på skolåret att det verkligen kommer bli för mycket. Vi har jämfört med andra kompisar i andra skolor som har biologi 2 och har haft biologi 1 och det är inte nära lika djupgående och intensivt som vi har det. Kan skolverket på något sätt hjälpa oss med detta då ingen i vår skola gör det. Vill också påpeka att det är 3 klasser före oss som har också klagat på detta. så i sammanlagt 4 år har det varit såhär och ingen lyssnat.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Kika på Skolinspektionen.se/anmala

    det är till Skolinspektionen man anmäler om man är missnöjd med skolan. Utifrån det du skriver i din fråga, tycker jag att du/ni bör överväga göra anmälan.

    Studie- och yrkesvägledare