David

    Hej! Jag fick E på ma3c kursprovet. Men läraren vill ge mig F för att jag helt enkelt inte deltagit eller fått F innan på tidigare prov i kursen. Är inte nationella provet/eller kursprov till för att få ett rättvist betyg? Varför gjorde jag nationella ptovet liksom om han ska skita i det? Anledningen till att jag inte deltagit innan förrän kursprovet är för att jag är sur över att mitt ma1c betyg missrättades. Vilket lett till att jag tappat motivationen o bara vill få E genom hela gymnasiet utan att ge mycket av min tid till lärarna. Sen åtgärdades ma1c betyget efter att jag hade bråkat i 3h med allt från lärare till rektorn. Från C till B. Men enligt mig är det än idag en uppgift jag kan peka på som jag borde fått poäng på som han inte gav mig från np ma1c (det stod att man får ett A poäng om man har rätt svar, men hab gav inte det för att han sa att jag inte uppfyllde C poänget på den frågan). Sen fick man inte ma2c kursprovet tbx. Så det känns som att skolan är riktigt korrupt och att jag inte vill lägga ner min tid, utan bara få E. Min strategi är simpel: Att kolla på yt om t.ex. en hel kurs innan kursprovet. Lärarna snackar mycket strunt. Jag kan inte fatta att man behöver läsa en kurs hos de i 6 månader när samma kurs kan kollas på youtube i 10h, o sen på det viset t.om. få A. Så dessa är mina 2 anledningar till varför jag bara tar kursprovet seriöst o inte resten av kursen. 1. Tidigare problem med rättning i några ämnen innan som jag har bevis att jag fått prov felrättat. 2. Att jag helt enkelt inte gillar skolans strategi. Så kan läraren välja att skita i np/kursprovet o ge F?? ?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,
    läraren har stor makt i betygssättningen. SYV sätter inte betyg, får inte utbildning i betygssättningen och vi kan därför inte på något sätt påverka vilket betyg du får. Med det sagt, så vill jag ändå berätta lite vad jag tänker kring det du uppger i din fråga: när du skriver "vill inte ge min tid till lärarna", vem tror du att du straffar? Straffar du lärarna? Tror du att de får lägre lön eller är mycket ledsna för att du inte deltar i undervisningen på det sättet som det är tänkt? Nej, lärarna får samma lön och inte är speciellt ledsna för att du inte deltar i undervisningen, utan du straffar Dig. Du får lägre betyg än du annars skulle kunnat få och du missar även annat "viktigt" som "deltagande i skollivet", vilket ger den sociala träningen, som du kommer behöva inför arbetslivet.
    Gymnasiets uppgift är visserligen i första hand att ge eleverna möjlighet att läsa kurser som leder till möjlighet att ta ut examensbevis men (i andra hand) även ge dem social träning, möjlighet att utarbeta rutiner (gå upp på morgonen, gå till skolan - eller sätta på dator, nu i corona-tider med distansundervisning), träna på mellanmänskliga relationer, konfliktlösning och dylikt.
    Om du tror att det finns någon garanti på att du under hela ditt arbetsliv kommer alltid behandlas 100%-rättvist, så tror jag du har för höga förväntningar. Det blir fel ibland och jag förstår att du vill få rätt om du har rätt. Men det finns olika sätt att gå tillväga på. Det är bra att du fick upp ditt betyg från C till B (det kommer ge dig + 0.1 till ditt meritvärde, av 22.5 möjliga - så det är inte så mycket om man tänker på helheten). Även om du fick upp ditt betyg i matte 1c från C till A, då skulle du fått upp med + 0.2, av fortfarande 22.5 möjliga som är max meritvärde man kan få, vilket fortfarande är inte så mycket, om man tänker på sammanhanget.
    Den strategin som jag skulle i stället rekommendera är att bli så jätteduktig, så att ingen kan ens tänka tanken att du kan få lägre än A i alla kurser du läser!
    Faktaruta: om en elev får F i en kurs när hen läser på gymnasiet, har eleven rätt att göra Prövning i den kursen, innan hen avslutar år 3. Så, skulle det bli så att du får F i matte 3c, men du de facto har kunskaperna, så kan du visa de kunskaperna på prövningen och få det betyget som du uppvisar den dagen du gör prövningen.