Sama

    Hej! Jag är på sistone har jag inte pallat gå till skolan p.g.a mitt psykiska mående och huvudvärk. Jag har blivit mer deprimerad på sistone utan av en riktig anledning vilket får man att må värre för min föräldrar vill ju veta varför. Det är sällan att man ser mig en hel vecka i skolan och mina föräldrar blir arga för jag kan ju inte bara stanna hemma och missa allt skolarbete. Just nu går jag i 7:an i en klass med typ 24 person och har direkt inga vänner förutom 2 styckna fast de brukar alltid lämna ut mig på saker. Så, min fråga är om jag kan typ göra allt skolarbete hemma alltså att lärarna skickar mail på våra skoldatorer så gör jag det hemma eller att börja i någon online skola, dock så har jag sökt och inte hittat en online skola för 7-9. Tack så mycket om ni hittar någon lösning. //Sama

    • Valentina : Sofia Distans erbjuder distans-undervisning på grundskolenivå, men det är Rektorn på din skola som anmäler, inte du eller dina vårdnadshavare; prata med kuratorn på din skola - visa läkarintyget till kuratorn, skolsköterska och rektorn (jag menar det läkarintyget som rekommenderar att du läser på distans).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tråkigt att du har det som du har det!
    SYV är inte läkare men det är allmänt känt att huvudvärken kan ha väldigt många olika orsaker: till och med att man dricker för lite vatten eller sover för lite kan orsaka huvudvärk.
    Det är bra att ta upp den frågan med läkaren; om läkaren bedömer att du behöver träffa en psykolog - kommer hen att rekommendera det.
    Och
    jag tycker du fick ett bra förslag i kommentaren till din fråga. Sofia Distans - hemsida: sofiadistans.nu - men du kan, precis som V.skriver i sin kommentar till din fråga inte själv anmäla dig.
    Om rektorn (på din skola) utifrån det läkarintyget som du visar honom/henne bedömer att du har behov av distansundervisning och din skola har möjlighet att anmäla dig, då gör rektorn den anmälan. Jag tror det blir i så fall - som tidigast - från hösten (efter sommaren) - då det är mycket ovanligt att byta skola eller undervisningsform mitt i läsåret.
    Dina lärare kan tyvärr inte bara ta och börja undervisa dig på distans; det är mycket mer merarbete/extrajobb att behöva upprepa allt som sades på lektionerna i mail-växling med dig; och också rättvisefrågan kommer fram här: om du får läsa på distans då borde alla andra elever (i alla fall på din skola) också få, om de så önskar, annars blir det orättvist.
    Det anses också att "den sociala biten" (att umgås med andra människor, bland annat personer i din egen åldern) är viktig: grundskola (och sedan även gymnasiet) lär eleverna många bra saker som de kommer behöva i framtida studie- och arbetslivet, t.ex att gå upp på morgonen och komma i tid, att skriva upp eller minnas det viktigaste av de som lärarna säger (i framtiden, på en arbetsplats, vad som chefen säger...), att klara prov/tentorna (Nationella proven), att lära sig delta i grupparbeten med mera och med flera.

    Och än så länge finns det i Sverige inte någon automatisk rätt att läsa på distans; inte ens Komvux brukar erbjuda Grundskolekurser på distans; komvux brukar ha Gymnasiala kurser på distans. Grundskolekurser finns annars även på folkhögskolorna; åldersgräns för att börja på en folkhögskola är, som regel, 18 år.
     Det kan inte uteslutas att undervisning på grundskolenivå på distans kan erbjudas på någon folkhögskola, men du är i vilket fall alldeles för ung. Kan hända ibland att utbildningsförvaltningen köper plats på en folkhögskola till ngn som är 17 år, kanske t o m 16 år men fyller 17 snart, men du är alldeles-alldeles för ung ännu, så jag tror tyvärr inte att folkhögskola blir aktuell för din del på några år ännu. Men du kan i alla fall kika på allmän info om folkhögskolestudier, om du vill: framtid.se/studier/folkhogskola