Andreas

    Hej! Jag har läst 2500 poäng på gymnasiet med full merit. Jag vill söka till Kth där de har krav på kurserna Ma3c samt Natur 2, de två kurserna ingick inte i mitt program. Jag fick F i ma3b, vilket drar ner mitt snitt. Kan den kursen ersättas av ma3c och det betyg jag får i den kursen, annars drar det ju ner mitt betyg? Hade tänkt att läsa ma3c och natur 2 på komvux. Spelar betygen i Natur 2b någon roll? Tacksam för svar/ Andreas

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas!
    Eftersom kurserna Naturkunskap 2 och Matematik 3c krävs för särskild behörighet, kommer betygen i de kurserna räknas in, så ju högre betyg du får desto bättre! Detta gäller båda kurserna.
    ang. läsa matte 3c på komvux... Det kan tyvärr bli så att komvux anser att matte 3b och 3c är "samma kurs" och det kan därför bli så att du får besked/svar PLATSBRIST på din ansökan om att läsa matte 3b; sök i så fall matematik 4 på komvux. Ännu ett sätt att gå tillväga är att försöka hitta var du kan anmäla dig till Prövning i matte 3c.
    Får du högre betyg i matte 3c än du har i 3b, kommer betyget i 3c räknas i stället för 3b. Om du får lägre betyg i matte 3c, så tror jag att även betyget i 3c kommer räknas in (pga den kursen krävs för behörighet, och 3b räcker i så fall inte för att bekräfta särskild behörighet inom matte).
    Mitt råd är att du försöker få så höga betyg i matte 3c och i nk2 som möjligt.
    Du kan också göra prövningar (eller om du har tur och får plats på komvux att läsa kurserna...) i kurserna matte 1a och 2a. får du högre betyg i matte 1a än du har i matte 1b, kommer betyget i matte 1a räknas in; och på samma sätt på nivå 2... alltså om du får högre betyg i matte 2a eller 2c, kommer det betyget räknas i stället för 2b.
    Kurserna matte 1a,1b och 1c är "i princip samma kurs", men det är lite lättare att få högre betyg i a-spåret i matte. På samma sätt - på nivå 2.
    Mvh
    Julia syv

    • : Hej Julia! Jag har redan blivit beviljad både kurserna, vilket är bra! Toppen, då vet jag att 3c kommer att ersätta 3b rent betygsmässigt! Hur blir det med natur 2? Kommer den att ersätta natur 1?
    • Anna : Nej, naturkunskap 2 är högre/nästa/svårare kurs än nk1b eller nk1a2, så nk2 kommer räknas in (också), tillsammans med alla de andra betygen som räknas in. Nk2 ersätter inte ngn kurs. ... Skulle du i ditt examensbevis haft lägre betyg i nk2 och får sedan högre betyg i samma kurs, då kommer det högre betyget räknas in. Har man flera betyg i samma kurs (eller i motsvarande kurser) då gäller det Högre betyget.
    • Anna : Jättebra att du fick plats på komvux att läsa matte 3c! du hade tur. vi får ofta "klagomål" från sökande till komvux om att de ej fick läsa matte 3c pga komvux tycker att 3b och 3c är "samma" kurs, vilket det i mångt stämmer; det är "en kapitel" som skiljer sig åt där b-spår är inriktat på ekonomi och c-spår -- på naturvetenskap, men till stor del är kurserna matte 3b och 3c identiska. Många anser att 3c är svårare än 3b och att det är lättare att få högre betyg i 3b. Men det kan säkert finnas olika åsikter om det: är man mer intresserad av naturvetenskap än ekonomi, så kan det mycket väl bli lättare att få högre betyg i 3c! Lycka till med dina studier! :)
    • : Tack! Knäpp fråga kanske: Men hur kan den kursen också räknas in, då man max läser 2500 poäng? Vad händer då med snittet etc?
    • Anna : Det är ofta så att många fler poäng räknas in. Alla kurser från examensbevis, förutom GA, gymn.arbete, räknas in + alla kurser som krävs för särskild behörighet + de som ger meritpoäng (om de finns utanför examensbeviset); det finns exempel på fler än 3.000 poäng räknas in... kan vara ännu fler. :)
    • : Tack snälla för tydligt svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer