Utbildad Studie- och yrkesvägledare och läser informationssystem, magisterprogram
    Hej
    Jag har börjat läsa Informationssystem - magisterprogram på distans. Jag undrar har jag tillräckligt kunskap att söka jobb som informationsarkitekt efter jag har tagit magisterexamen?

    Efter magisterexamen, är jag behörig att söka vidare till doktorandtjänst/ forskarutbildningen i informationssystem?

    Vh
    Dion Ijeh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dion,
    yrket Informationsarkitekt och liknande yrken är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att ingen legitimation finns att söka och att arbetsgivare får anställa vem de tycker passar, med vilken utbildning som helst.
    Vad gäller att söka doktorand-tjänster och komma in på forskarutbildningen, så får du gärna ställa den frågan till de som antar till de utbildningar och beviljar de tjänsterna. Den kunskap jag sedan innan har kring det är att konkurrensen är supertuff. Doktorandtjänsterna brukar vara få och sökande till dem är många. Jag tror att de som har examen från masterprogrammet har större chans att komma in, för att de har fler år avklarade på de akademiska utbildningar. Vidare kan även masterprogram inte räcka, utan kan fler meriter krävas, t.ex att man har publicerat vetenskapliga artiklar. Formellt sett, så tror jag man skulle kunna komma in på forskarutbildning eller få en doktorand-tjänst med magisterexamen, men i praktiken (på grund av konkurrens) så tror jag tyvärr inte det blir möjligt om dina konkurrenter har mer utbildning i bagaget (t.ex examen från masterprogram).
    Tips! ta kontakt med studievägledare på den institutionen där ditt program, som du nu läser, erbjuds. Studievägledare på institutionen bör kunna svara om vad avgångs-"eleverna" (alltså de före detta studerande) från magisterprogrammet brukar "ta vägen", var de får jobb eller om de kommer in på vidareutbildningar inkl.forskarutbildningen eller om någon har lyckats få en doktorandtjänst direkt efter magisterprogrammet.