Hamodi

    Hej! Jag har en fråga som är ganska krånglig och förstå men jag gick ut ur gymnasiet i samhällsvetenskaplig program med F i Matte 2b. Min dröm program är samhällsanalys i SU och man ska ha Matte 2. Jag undrar om jag kan byta från Matte 2b till 2a för att studera 2a i Komvux. Men problemet är att min meritvärde är inte så höga om jag forfarande har F i Matte 2b och sedan lägger till en kurs som godkänt i Matte 2a. Så jag undrar om jag kan fixa att jag tar bort kursen Matte 2b och har Matte 2a istället? För då blir min merit lite högre. Jag har även koncentrationssvårigheter-ADD som reducerar möjligheten för mig att få godkänt i matte 2b så det skulle vara bättre om jag kan ha Matte 2a istället som kan vara lättare för mig att bli godkänt och få betyg. En till fråga jag har är om jag gör högskoleprovet kan de poängen lägga till på mina poäng med betygen? Tack i förhand för svar :)

    • Anna : Har du Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hamodi,
    jag svarar först om din fråga om högskoleprovet. Resultat från högskoleprovet placerar dig i HP-urvalet. Resultat från högskoleprovet påverkar inte ditt meritvärde. Meritvärde räknas ut på gymnasiala betyg. Det är bra om du kan göra högskoleprovet, för du får i HP-urvalet en ny chans, helt oavsett hur högt ditt meritvärde är eller blir.
    *** *** Och nu till frågan om matematik 2a och 2b. Om du får högre betyg i matematik 2a än du hade i 2b, kommer betyget i matematik 2a räknas i stället för 2b.  Men jag vill också påtala en sak: om du fick Examensbevis när du gick ut gymnasiet och i det examensbeviset finns betyget F i matematik 2b, så kommer inget att ändras i dokumentet som heter Examensbevis, men om du skickat in både examensbevis och det nya betyget (i matematik 2a) till Antagning.se, så kommer endast betyget i matematik 2a räknas in, dock ändras ju inte i dokumentet examensbevis.
    Du prövas då endast i BII, kompletteringsgruppen, för att du fick Komplettera för behörighet. Du var innan du fick godkänt betyg i matte 2 (oavsett om det är kursen 2a, 2b eller 2c) - obehörig till just den högskoleutbildningen som du vill komma in på.
    Om du fick Studiebevis (ej examensbevis) när du gick ut gymnasiet, då måste du begära ut Examensbevis från komvux. Med studiebevis saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier.

    • Hamodi :

      Okej, jag är jätte tacksam för ditt svar!! Jag fick examensbevis skickad till mig när jag slutade gymnasiet så är ganska säker att det var examens bevis. Jag har kompletterat Ledarskap nyss och nu ska jag börja matte 2a i komvux så ska jag fråga min komvux sen om examensbevis som har med mina kompletteringsbetyg och sen skicka in i antagning? Jag såg i antagning.se på meriter att mina betyg ändras automatiskt för att komvux skickar in.

    • Anna : Bra, då är du införstådd med vad som gäller och vet vad du bör göra. Lycka till!