Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om man vill ändra i sin gymnasieansökan efter sista dagen i Omvalsperioden, brukar det heta "sen ansökan" och man ställs då sist i kön, efter alla som sökte i tid (alltså, även om man har högre betyg, så kommer de med lägre betyg men som ändå är BEHÖRIGA, men som gjorde sin ansökan inklusive ändringar - i tid, före...). Man riskerar med det att inte få plats på den skolan man vill komma in på och tyvärr också riskerar att inte få någon gymnasieplats, över huvudet taget.
    Vi avråder därför från att göra ändringar efter sista dag i Omvalsperioden.

    Undantag finns - om personal på gymnasieantagningskansliet eller SYV på din skola uttryckligen UPPMANAR att ändra i ansökan (till exempel pga den utbildning du sökte ej kommer att starta) - då måste man göra ändringen, men om man ej fick uppmaning ("order") om att ändra, då avråder vi starkt från att göra ändringar.

    Vänligen
    Julia syv

    • Peter : Håller med Julias svar. Det är i så fall bättre att när läsåret har börjat, försöka byta då.
    • : Ok, vet att det här kanske är en konstig följdfråga men kan man mejla till skolan som man verkligen inte vill gå i att inte tacka ja till mig. Råkade lägga detta gymnasium som andra plats när jag egentligen ville lägga det som sistahandsval
    • Milla : Gymnasieskolan tackar inte ngt alls. Gymnasieantagningskansliet går på dina betyg och meddelar gymnasieskolan listan på elever som kom in .