Samuel
    Jag blev fick det aldrig riktigt klart att det spelade någon roll vilken ordning man la till linjerna/skolorna i sin blankett. Den skola och utbildning jag vill ha mest är längst ner.
    Hur ska jag lösa det problemet? Jag vill gå på Fredrika bremergymnasiet med informations och medieteknik.

    2 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du gör en sen anmälan nu och flyttar upp Fredrika Bremers Teknikprogram högst upp så hinner du nog inte vara med i körningen som görs inför slutantagningen 27/6. Du får då vara med i reservantagningen efter slutantagningen och kommer då in i mån av plats. Det är utifrån den preliminära antagningen i april kö till just Teknikprogrammet på Fredrika Bremer.

    En ändringsanmälan kan du ta fram via din inloggning. Viktigt att du skriver upp den nya ordningen på alla programmen. Alla program du flyttar uppåt - där kommer du in i mån av plats så det är bra om du har program som stannar kvar på sin plats - så du har chans att verkligen komma in. Annars är risken att du inte kommer in någonstans. Kontakta Gymnasieantagningen om du behöver hjälp att fylla i den om din Syv har gått på sommarlov..Men ofta jobbar vi Syvare runt slutantagningen så det kan ju vara så att hen är kvar på skolan fortfarande. Hoppas det löser sig! /Lena, Syv
    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Samuel!
    Den utbildningen, som man helst vill komma in på, bör stå som ALTERNATIV nummer 1 i gymnasieansökan.
    Sista dag att ändra i gymnasievalet varjerar mellan olika regioner i Sverige men jag har väldigt svårt att tro att det fortfarande är möjligt att göra omval, oavsett var i landet du bor (vissa län hade sista dag för omval den 15 maj, andra - den 2 juni), men du kan alltid ta kontakt med SYV i din hemkommun och fråga.

    Mitt råd till dig nu är som följer:
    invänta det Definitiva /ibland kallad Slutliga/ antagningsbeskedet som bör komma i slutet av juni.
    Det exakta datumet kan du få från SYV i din kommun.
    Se om du blev ANTAGEN till någon utbildning och/eller om du står i RESERV till någon/några utbildningar.
    Du kan tacka NEJ till din plats /även till reservplatser kan man tacka NEJ/ och välja i stället göra en ny ansökan.
    Men innan du tackar NEJ till en plats, råder jag dig att kontakta SYV på din skola /eller i din kommun, om just din SYV är på semester/ - det bör finnas någon "jourhavande SYV" i kommunen, som kan hjälpa dig att göra en så kallad "sen ansökan". Har du tur, så finns det lediga platser på den skola och det programmet, som du vill gå.
    Om så inte är fallet och alla platser på den önskade utbildningen är upptagna, kan du - i fall du är behörig - ställas i reserv. Från reserv kan man bli kallad så sent som flera veckor in på höstterminen.

    Vänligen
    Ludmila, SYV