Erika
    Hej! Går natur natur och fick förlängd kurs i matte 4 till slutet av december (som min lärare skrev i min studieplan). Jag skulle göra prov på kap 3 & 4 eftersom att jag klarat de första två kapitlerna. Nu igår gjorde jag prov på kap 3 och fick endast 2 p ifrån E. Det finns tillfälle att göra om provet nästa vecka, men nu säger min lärare att hon tänker sätta F på mig trots avtalet om att det skulle sättas i dec...
    Min fråga är nu om jag kan jobba upp det här till ett E genom att göra det nationella provet i december även om hon sätter betyget F på mig? Eller är det helt kört? Har väldigt bra betyg föröveigt så skulle vara riktigt tråkigt för mig om mitt snitt sänktes bara för detta...
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erika,
    ja, lärares bedömning väger mycket tungt.
    Jag förstår att du är orolig och ledsen och tycker det är orättvist att avtalet inte följs och speciellt med tanke på att du var bara 2 poäng ifrån godkänt.
    Jag råder dig prata med din lärare, påminna henne om att ni har skrivit in i studieplanen om att betyget skulle sättas i december. Du kan också säga att du vill kämpa för betyg i kursen, be att få extra uppgifter, säg att du läser matte varje dag hemma och GÖR DET OCKSÅ - här www.matteboken.se är alla kurser upplagda för självstudier och du kanske även få hjälp i en Räknestuga som www.mattecentrum.se driver i ca 30 städer runt om i landet.
    Det är fördelaktigt för dig att inte få betyg F och försöka ändra det senare, dock är det också en möjlighet - att tenta av en kurs innan du får Gymnasieexamen i början av juni.
    Kan du få hjälp av din klasslärare/mentor? "I värsta fall" får du gå prata med rektor på ditt program för att det är alltid rektor som är ytterst ansvarig och det är rektor som skriver under Gymnasieexamen.

    En annan möjlighet för dig - som kanske är lite "för mycket"... men ändå tål att tänkas på - är om du byter program till t.ex. Ekonomi, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Teknik och "förlorar" ett år - då du byter till å k 2. Vet ej om den lösningen lockar dig och om de programmen finns på din skola. Det går i och för sig att byta skola också /och program/ eller bara skola eller bara program. Vet ej var i landet du bor men skulle i ditt fall titta runt och se mig om det finns en annan passande skola.... Det låter inte så bra att en lärare inte håller det som ni kom fram till och som står skrivet i din Studieplan. Kan inte alla detaljer kring din situation, så klart!
    Sammanfattning: läraren har stor makt och hela ansvaret i betygssättningen, dock bör Studieplan följas och det är rektor på programmet som är ytterst ansvarig. Råder dig först prata med läraren, sedan med rektor och till slut fundera på att byta skola /eller program/ om inte du får gehör för dina synpunkter.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV