Elisabeth
    Jag går nu trean på gymnasiet, och undrar om det går att göra utbytesår i ett halvår (i USA)? Hur gör man isåfall?

    -Gör man då gymnasiet hemma i en accelererad takt (d.v.s. motsvarigheten till ett svenskt år på ett halvår), och sedan ett halvår utomlands, eller
    -Ett halvår som vanligt i Sverige, och sedan ett halvår i USA, där man parallellt läser sista svenska halvåret på distans?

    Tacksam för svar:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det finns tyvärr inga sådana färdiga upplägg. Det blir svårt att få ihop det. Det är inte elevens rättighet att begära att gymnasieskolan lägger upp distansundervisning för en enskild elev (i alla fall inte pga att eleven åkte utomlands). Det som eleven har rätt till är att behålla sin gymnasieplats till nästa år om hen åkte utomlands för att där studera. Och så läser eleven då på sin gymnasieskola det året som hen har missat och sedan fortsätter ... alltså blir eleven försenad i ett år med att ta ut examensbevis från gymnasiet. Några andra rättigheter i samband med utbytesstudier känner vi inte till. Det är inte förbjudet för gymnasieskolan att anpassa studierna som du beskriver i din fråga men vi känner inte till att någon skola har någonsin gjort det (anledning: det är dyrt och besvärligt för skolan och det ingår inte i elevens rättigheter) - så det görs inte. Fråga på din skola.