Gustav
    Hej. Jag läser sjöfartsprogrammet och börjar 3an i höst, men har bestämt mig för att inte jobba på sjön. Jag läser 2600 poäng, där Ma3c är utökad. Jag ligger nu i riskzonen att få F i kursen Maskinbefäl, som ligger under Programfördjupning i kursplanen.

    När jag sedan söker till högskola, kommer då Maskinbefäl räknas som 0 poäng? Eller kan man då byta så att man istället räknar med Ma3c i de 2500 poängen som man söker med?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Gustav!
    Vilka kurser som får läsas som programfördjupande på varje gymnasial utbildning är ganska strikt reglerat. Matte 3 får ej läsas som Programfördjupande på just din utbildning.
    Du kan själv se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SFU.pdf vilka kurser som får läsas som programfördjupande på Sjöfartsutbildningen.

    Det kanske går att "möblera om" i din Studieplan så att "Maskinbefäl" kan läsas som Utökad kurs som räknas in i ditt jämförelsetal enbart i två fall
    1. om den krävs för behörighet till just den eftergymnasial utbildning som du söker just då
    eller
    2. om den ger Meritpoäng.
    Men eftersom kursen "Maskinbefäll" ej ger meritpoäng och i fall du inte söker till någon utbildning där den kursen krävs för behörighet och om du har den som U (utökad) i ditt Examensbevis, kommer inte betyg i den kursen att påverka ditt meritvärde (med vilket du konkurrerar om en plats på högskolenivå).
    Om ändringar i din Studieplan måste du prata med SYV på din skola. Mitt råd är att du bokar tid med SYV snarast möjligt.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare