Fatima
    Hej! Det är såhär att jag går i 9an och ska snart börja gymnasiet, jag funderar på att ta naturprogrammet och mina planer är att bli en apotekare. Jag har sedan länge haft drömmar och alltid älskat att jobba med ungdomar och elever. Jag har då funderat över en grej, nu när jag ska börja gymnasiet undrar jag om det finns något man kan göra som har med ungdomar att göra. Vet att det finns en utbildning som heter Hassela men det är för de som utbildar sig. Men de arbetar på grundskolor med elever och det är något jag verkligen älskar. Samtidigt som jag vill bli en apotekare vill jag även jobba på grundskolor med andra elever, finns det något man kan göra för både och? måste jag plugga klart den första utbildningen och sedan den andra? som jag sa älskar jag att jobba och vara med grundelever!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima,

    Du får gärna kika på ykespresentationen Elevassistent>>.
    Det är arbetsgivaren som bestämmer vem som får jobbet. Behovet är stort, men många skolor och kommuner inte har råd att anställa elevassistenter, tyvärr. Det gör för det första, att det är endast de elever som har absolut störst behov som får en elevassistent (och det är ofta elever med multifunktionshinder och ibland mycket speciella behov - t.ex kan eleven ha grav hörselnedsättning och svår epilepsi samtidigt; eller ha en CP-skada och utvecklingsstörning och samtidigt synnedsättning) plus att det blir stor konkurrens om jobben, pga att det är få tjänster som är lediga/sökbara. Så ser situationen ut idag. Vi får hoppas att det blir förändring till det bättre i framtiden.

    Det är inte förbjudet för arbetsgivaren att anställa elevassistenter med vilken tidigare utbildning som helst, men många gånger är det nödvändigt att kunna någonting "speciellt", som t.ex teckenspråk (om eleven är döv eller har grav hörselnedsättning) - se gärna info om yrket Hörselassistent>>.

    Ibland kan andra krav ställas eller önskemål finnas - t.ex att elevassistenten behöva kunna ett visst språk (t.ex för att kunna prata med elevens föräldrar); ibland behöver elevassistenten vara mycket fysiskt stark - ex. om eleven kan få anfall och/eller har lätt för att ramla och elevassistenten måste i så fall orka lyfta upp eleven.

    När tjänster utlyses, söks dem av alla "intresserade" och arbetsgivaren väljer den personen som är mest lämpad av alla som söker. Har man körkort, är fysiskt start, kan flera olika språk, vårdutbildning och erfarenhet från att tidigare ha arbetat i skola och/eller inom vård + är flexibel vad det gäller arbetstimmarna, dvs kan jobba när det behövs - har man större chans att få jobbet.

    Du får gärna söka jobbet som elevassistent och vi hoppas du får det. Det är mycket möjligt du kan få jobbet även utan någon speciell utbildning. Eftersom ingen legitimation krävs kan man få jobbet med vilken utbildning som helst.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA