Tian

    Hej! Jag studera som ämneslärare nu i Malmö universitet på första termin. Men nu vill jag ta en paus för att plugga till högskoleprovet och kanske ansöka till ett annat program, men Jag vet inte vilken ska jag ansöka till Studieuppehåll eller Studieavbrott ? Kan man ansöka den gamla utbildning igen efter avbrott ? Och måste man har en intyg för att kunna ansöka till Studieuppehåll ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tian,
    om man är antagen till ett program på ett svenskt universitet eller på en högskola och behöver pausa sina studier har man möjlighet att ansöka om studieuppehåll. Du behöver ha ett giltigt skäl, som ska styrkas med intyg, för att beviljas studieuppehåll med platsgaranti. Du kan beviljas studieuppehåll för en viss avgränsad tid, t.ex för max tre terminer med bibehållen platsgaranti. Om det inte finns ett styrkt giltigt skäl eller om uppehållet blir längre än det som beviljats vid ansökan kan man komma tillbaka till programmet i mån av plats.
    Jag tror inte förberedelse till högskoleprovet är ett giltigt skäl att få göra studieuppehåll med platsgaranti.
    Genom att du studerar förbereder du dig också till högskoleprovet. Högskoleprovet mäter hur allmänbildad och "duktig" man är på diverse kunskapsfrågor. Genom att studera till ämneslärare förbereder du dig i allra högsta grad inför högskoleprovet. Så ser jag på saken i alla fall.
    Att ANSÖKA kan man om vad som helst utan några intyg, men en annan sak är det om det blir beviljad eller inte. Du kan inte få Intyg om att du ska förbereda dig till högskoleprovet. Sådant intyg finns inte.
    Om det är ärligt så att du vill avstå från studier nu för att ha bättre chans att få högre resultat på högskoleprovet, så är det en dålig idé att sluta studera. För att, som jag förklarade ovan, genom studierna förbereder du dig också till högskoleprovet. Du kan plugga lite extra vid sidan av dina studier - specifikt inför högskoleprovet.
    Om det är så att du egentligen inte alls vill läsa på det programmet som du nu kom in på och började läsa på, då är det en annan "femma". Om du är säker att du kom in på fel utbildning, är det kanske bäst att hoppa av och göra någonting annat.
    Om du "i värsta fall", om du inte kommer in på en annan utbildning, ändå kan tänka dig fullfölja studierna på ämneslärarprogrammet, då råder jag dig läsa på och förbereda dig till högskoleprovet vid sidan av, och se sedan om du kommer in på en annan utbildning.