Jeremiah
    Jag går just nu i Sa17 i Uppsala från att ha gått halva höstterminen 2017 i Es17 i Stockholm.
    När jag började Sa17 blev jag inskriven i Spanska 1 då jag inte gått språk i högstadiet. Men jag var inte närvarande på kursen eftersom jag ej visste om det förrän i slutet på första året i gymnasiet. Då tog jag kontakt med min Syv och fick byta till Franska 1 som jag på något vis skulle klara på en månad. Det klarade jag såklart inte så det blev utdraget tills nu efter sommaren. Det är meningen att jag ska gå Franska 2 detta år efter att jag är klar med Franska 1. Men jag kan ingen franska och ser inte framför mig att jag skullw klara av det, plus att jag inte alls är intresserad av språk överhuvudtaget för att jag har så svårt för det och lär mig sakta.
    Min fråga är om jag kan avbryta kurserna då jag inte ens får poäng i Franska 1? Kan jag inte läsa någon annan kurs istället om det finns lediga pkatser. Eller är just språk obligatoriskt utan undantag?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej, som du kan se i >>programplanen för Samhällsvet.programmet är 200 poäng (2 kurser) Moderna språk - obligatoriska (de finns i Program-gemensamma ämnen).
    Har man ett annat modersmål än svenska, kan man läsa Modersmål-kurserna i stället för Moderna språk. Har man svenska som modersmål, måste man - för att kunna ta ut examensbevis från Samhällsvet.programmet - ha 2 betygsatta kurser i just Moderna språk.
    Det kan gå att ha 200 poäng F dvs i två kurser moderna språk - in i sitt examensbevis. Utan Betyg i 2 kurser moderna språk eller i modersmål (som dock inte får vara svenska) uppfyller man inte kraven för examensbevis. Man får Studiebevis i slutet av åk3.
    Studiebevis kan man ta med sig till Komvux och göra planering med syv på komvux - hur man ska läsa mot examensbevis på komvux.

    Vilka kurser just din skola kan erbjuda dig att läsa - är det en fråga du måste få svar på, av personal på din skola.

    Hälsningar
    D: