Duaa

    Jag känner mig väldigt orättvist behandlat av min fysik och matte lärare. Jag fick nämligen chansen att höja mitt betyg genom ett kompletterande slutprov i båda ämnen och jag är helt säker att jag skrev på A nivå dock säger min lärare att jag inte hade så bra "Metodlösning" vilket är något läraren inte talat om förut alls, han bedömde därmed proven på B nivå. Jag ber min lärare att titta på mina prov men han vägrar, jag försökte kontakta rektorn och administratörerna i min skola men ingen svara. Jag är så frustrerad och gråtfärdig då jag la så mycket tid och arbete på pluggandet, vad kan jag göra i sådant fall? Kan jag få mina prov rättade av en annan lärare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag förstår att du är känner dig illa (orättvist) behandlad. Men vet faktiskt inte vad vi på FRåGA SYV kan hjälpa till med. Du får givetvis önska att en medbedömare (en annan lärare) tittar på provet, men jag är inte alls säker på att det ingår i elevens rättigheter. Sedan är det också så att en annan lärare på samma skola (men även en lärare på en annan skola) har nog mycket svårt att "gå emot" sin kollegans bedömning. I fall "valet" stor mellan F och E så kanske det är lättare att övertala huvudläraren att sätta godkänt betyg, om det är på gränsen... men skillnaden mellan A och B betygen är inte så stor (men kan dock tyvärr göra skillnad på att komma eller inte komma in på en högskoleutbildning).
    Att du tycker att du presterar på A-nivå förstår jag att Du gör. Men eleven är inte utbildad i bedömning och betygssättning, och det är inte SYV-en heller. Så, allmänt sett, så borde lärarens bedömning vara "mer rätt" än din eller min bedömning. Mer än så kan vi på FRåGA SYV faktiskt inte säga.
    Nästan alla elever känner någon gång att de förtjänar ett högre betyg än det som de har fått. Och om i alla de fallen ska medbedömare involveras och läggas mycket tid på detta, så finns inte de resurserna på skolorna, tyvärr. Jag beklagar detta men så ser vi situationen.
    Även om en annan lärare tittar på provet, så är det med stor sannolikhet samma bedömning och betyg som kommer stå fast; detta kanske pga den första bedömningen är rätt (och också - lite grand - kanske pga det är svårt att gå emot sin kollegas bedömning i alla andra fall än när det är mycket uppenbart att läraren satt fel betyg, exempelvis när eleven fick F och har kunskaper på lägst C-nivå... bara för att ta ett exempel).
    Sammanfattningsvis, vill jag tyvärr säga att chansen att få ett annat betyg än det som läraren kommer sätta "på dig" är mycket liten. Jag vet inte vilket betyg du förtjänar. Och jag kan tyvärr inte påverka vilket betyg du får. Jag tror inte heller att rektorn kommer att lägga sig i - i detta fallet (men du får givetvis försöka få svar från rektorn); jag tror du får - från rektorn - svar att hen litar på lärarens kompetens och det betyget som läraren sätter står fast. Men jag blir glad om jag har fel och du får ett annat svar, och får ditt betyg "upphöjt". Enl.vår erfarenhet händer det i princip aldrig att rektorn hjälper eleven få A i ställer för B i betyg, oavsett vilken kurs eller ämne det gäller.
    Är ledsen att behöva ge ett sådant svar, men kan inte svara på annat sätt.

    Suck! :(