Sandra

    Hejsan! Jag har snackat med SYV-en på min skola och jag skall byta från NA till IB, till årskurs två. Förflyttningen är löst - dock återstår en fråga. Jag planerar att läsa Psykologi (HL), Historia (SL), Kemi (SL), Matte (SL, analysis), Svenska (HL) och Engelska (HL). Skulle dessa kurser kunna möjliggöra att jag kan bli ämneslärare i framtiden i matematik och ev. kemi, svenska eller engelska? Det är min största dröm, att undervisa på gymnasienivå, och jag vill verkligen vara säker på att jag kan bli lärare efter IB. Kan jag det? Behöver jag göra några ändringar i mina kursval för att möjliggöra det - vilka då i sådana fall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Lärarutbildning i Sverige förändras med jämna mellanrum, därför är det svårt att veta Exakt vad som kommer att gälla när det blir dags för dig att söka men läs på IB så mycket du kan inom de ämnen som du vill undervisa i sen, mer kan du inte göra och vi hoppas det går bea med din behörighet.

    I värsta fall kan man ju komplettera efter gymnasiet, t.ex läsa ngn kurs på komvux.