Gabriella

    Jag är intresserad av att bli äktiemäklare. Jag vet att vanligtvis behöver man en civilekonom exam eller en exam som civilingenjör i industriell ekonomi, men kan man bli aktiemäklare om man läser ekonomie kandidatprogrammet? Och kan de som läser ekonomie kandidatprogram jobba med samma tjänster som de som läser civilekonomprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella,
    För att i Sverige kunna arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens  som man kan få genom SwedSec-utbildning. Kandidatprogrammen är 3 år långa; på tre år kan reglerna ändras. Du kan också efter kandidatprogrammet läsa mer, om det skulle behövas, tänker jag. Därför säge jag att det kan vara rätt väg att gå: alltså det borde inte vara omöjligt att bli aktiemäklare med grundutbildning från ekonomikandidatprogrammet.
    Men ta gärna kontakt med studievägledare på ekonomiprogrammen också. Du får gärna fråga även SwedSec om detta; se info på swedsec.se/licensiering.
    Du är jättevälkommen att höra av dig och berätta vad du fick för svar från andra ställen.
    Lycka till!
    Vänligen
    Julia