Lava

    Hej, jag skulle vilja söka och arbeta inom ambulanssjukvården där det krävs en undersköterska utbildning, erfarenhet i några år inom akutsjukvård och sen kunna plugga vidare på yrkeshögskola till ambulanssjukvård. Jag har dock diagnoserna autismspektrum och adhd. Det finns massor av jobb som polis och brandman där man inte kan jobba inom om man är det. Undrade om detsamma gällde inom detta yrke?

    • Julia : Har du B-körkort, för personbil?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lava,

    vi ställde frågan till ett antal sakkunniga och fick nu svar från MYH, myndighet för yrkeshögskola som hänvisar till "aktuell utbildningsanordnare som ansvarar för detta tillsammans med sin ledningsgrupp".
    Vi har kontaktat samtliga utbildningsanordnare som anordnar yrkeshögskoleutbildning till akutsjukvårdare och inväntar svar. När de svarar, förmedlar vi deras svar - i tråden här på forumet.

    Annars, så tänker jag på "grad och omfattning" och prognos samt läkarens bedömning på hur din hälsotillstånd kan påverka yrkesutövandet - så du borde (enligt min mening) konsultera med din läkare. Sedan behöver du också både ha utbildning till undersköterska, arbeta i några år som undersköterska och ha B-körkort (för personbil). Även om man skaffar sig allt man behöver för behörighet, finns det inte någon garanti (även om man är helt och fullt frisk) att komma in på en yrkeshögskoleutb.till akutsjukvårdare. Det kan också bli så att när det blir dags för dig att söka, att ingen sådan utbildning finns att söka. Det är inte garanterat att det varje år (eller ens vartannat år) som utbildningar till akutsjukvårdare startar. Det kan också inträffa ändringar, t.ex nu är det så att i varje ambulans måste finnas minst en legitimerad sjuksköterska men i framtiden är det inte otänkbart att reglerna ändras och alla som jobbar i ambulansen ska behöva vara legitimerade sjuksköterskor. Så, du kan inte få svar på om just du ska kunna bli akutsjukvårdare, för att du ännu (om jag förstår dig rätt) inte behörig att söka och hur det blir i framtiden (om det ens kommer finnas möjlighet att söka till den utbildningen) är det ingen som kan ge garanti på.

    Du får gärna själv kontakta utbildningsanordnare av yh-till ambulanssjukvårdare. Nu (april 2021) är det följande anordnare:
    Vuxenutbildning i Skövde
    MedLearn
    Lernia-yrkeshogskola

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej! fick svar från Ambulansverksamheten i Skövde och svaret var att ”det finns troligtvis inga formella hinder men att lämpligheten troligtvis kommer att testas under en eventuell utbildning. Hinder som kan finnas är eventuell medicinering.”