Selma

    Om man har till exempel merit (alltså det man konkurrerar om till universitet/högskola) siffror på 11.53 och 12.03 har man ens en chans att komma in på någon utbildning —> beteendevetare/grundlärare f-3 och förskollärare.?Kan tilläggas också ifall man inte heller hunnit göra högskoleprovet.... går det ens att få chans att bli antagen? Om inte, vilka andra utbildningar finns det som man kan ha en chans på?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Selma,

    var antagningsgräns "hamnar" i framtiden är det ingen som vet: det beror på hur många utbildningsplatser som "öppnas" och vilka meriter sökande kommer att ha. Du bör så klart söka alla de utbildningar du är intresserad av!
    På några lärarprogram brukar det finnas tomma/lediga platser, och då tas alla behöriga sökande in. SEN ANMÄLAN öppnas på www.antagning.se till de högskole-universitetsutbildningar där antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser.
    Jag vill råda dig att titta även på Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex:
    utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog
    utbildning/campus-nykoping/specialistbarnskotare
    utbildning/xenter-botkyrka/lararassistent
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/behandlingspedagog

    till Yrkeshögskola antas man på "sammantagen bedömning"; betygen från gymnasiet är endast en liten del i bedömningen. Ofta räcker det att man har godkända betyg (alltså E), och sedan tittar man på motivationen, arbetslivserfarenheten och test/intervju kan också finnas med i antagningsprocessen.
    Du kan söka hur många som helst yrkeshögskoleutbildningar samtidigt, finns ingen begränsning på antal yh man kan söka. Och detta samtidigt som du söker till andra utbildningar, t.ex inom högskola/universitet.
    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se