Emma
    Jag undrar om man kan bli antagen till olika gymnasium. Kommer man bara in på ett av alla sina val eller kan man bli antagen till flera olika?
    Hur ska man rangordna sina val?
    / Emma

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma,
    du bör rangordna dina val så att du som
    1. väljer den skola och program som du helst av allt vill gå
    2. som alternativ 2 väljer du den skola och program som du också kan tänka dig /i andra hand/
    3. som alternativ 3 väljer du den skola och program som du kan tänka dig i värsta fall (om du inte kommer in på alternativ 1 eller 2).

    Vi rekommenderar att man söker minst 3 alternativ. Du får söka fler.
    Som regel, blir man antagen till en av sina alternativ och Antagningsbesked ser ut så här:
    1. Reserv
    2. Antagen
    3. Prövas ej
    Då är situationen som följer:
    1. eleven kom inte in på sitt första alternativ och står i reserv där
    2. eleven är antagen till sitt andra alternativ
    3. de lägre prioriterade alternativ prövas man inte på.

    Det är extremt ovanligt att man får mer än en gymnasieplats. Det kan inträffa enbart om man söker minst ett av sina alternativ i ett annat län där det är ett annat antagningskansli som gör antagning och om de två kanslier inte samarbetar.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp.
    Hör av dig om du har fler frågor. Om du loggar in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in finner du att det finns mycket hjälp där att få vad det gäller val till gymnasiet.
    Mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare