Sebastian
    Hej!

    Jag strävar efter att bli sjuksköterska, och då jag gick teknikprogrammet på gymnasiet så har jag redan kemi och fysik 1, och har gått biologi 1 på komvux, tyvärr fick jag F i biologi 1, plus att jag har ett F i Matematik 3c. Jag har E eller högre i resten av mina andra kurser som jag har gått på gymnasiet. Finns det en chans att jag kan komma in på sjuksköterskeprogrammet trots detta, eller måste jag göra om biologikursen?

    Tacksam för svar,
    Sebastian.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    du kan läsa Naturkunskap 2 eller göra prövning i den kursen.
    Nk2 innehåller Delar av kemi1, fysik1a och biologi1. Det är lättare att få godkänt betyg i nk2 i ditt fall, tror jag. Detta för att du har godkända betyg (kunskaper) i kemi och fysik - det är endast biologi-delen som fattas dig.

    Matematik 3 behöver du inte ha godkänt betyg i. Dock skulle det ge dig en halv meritpoäng... så om du kan få godkänt betyg i matte 3 - så är det jättebra!
    Ang. Konkurrera om plats på sjuksköterskeprogrammet så kan du göra det både med Betyg och samtidigt med resultat av högskoleprovet.

    • : Hej Anna! Tack för ditt svar! Det du skrivit låter bra, men har en fundering; när jag fick upp intresset för att bli sjuksköterska så var tanken att jag skulle läst naturkunskap 2, men de på komvux sa att jag var tvungen att läsa Naturkunskap 1 först, och därför föreslog de att jag kunde läsa Biologi 1 för att slippa läsa två kurser. Är det ett tvång att läsa NK1, eller kan jag gå direkt till NK2? Spelar faktumet att jag läst biologi 1 någon roll i det hela? Matte har aldrig varit ett starkt ämne för mig, så om jag skulle plugga upp matten så skulle det vara bäst om jag kunde läsa Matte 3a, är det möjligt? Har gjort högskoleprovet och planerar att göra det igen i vår, hoppas komma in till hösten nästa år.
    • Anna : På nivå 3 finns det matematik 3b och 3c. Matte 3b är mer inriktad på Ekonomi och 3c - på Naturvetenskap; inga andra kurser finns på nivå 3 i gymnasiematte.
    • Anna : Ang. läsa nk2 utan att ha läst nk1 - så är det inte förbjudet. Komvux i din kommun borde kunna ta in dig på nk2 direkt, tycker jag. Om inte annat, så kan du göra prövning i nk2.
    • : Ah, okej, tack så hemskt mycket, nu har jag fått det mer klart för mig hur jag ska gå tillväga!
    • Anna : Kanon! Jättebra! Vi är glada här på Fråga SYV om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier och med allt annat! :)
    Läs alla kommentarer