Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Herman,

    till den här yh>> är behörighetskraven, förutom Examensbevis från ett valfritt gymnasieprogram, godkända betyg i kurserna Matematik 2 och Svenska eller Svenska som andraspråk 2.

    Och till den här YH>> krävs det även godkänt betyg i Engelska 6.

    Alla de kurser som krävs för behörighet till båda de utbildningar ingår som obligatoriska i Samhällsvetenskapsprogrammet. Därför blir man, i fall man klarar av godkända betyg, på SA behörig.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Och hur sker du antagningen, vad går man efter? Är det den som har högst betyg som blir antagen i dessa kurser eller hur är det? Hur ökar man sina chanser att bli antagen till en bra yrkeshögskoleutbildning?
    • Mikael : Ja, betygen är viktiga. Andra bra saker att ha med sig är arbetslivserfarenhet /t.ex sommarjobb och extrajobb - under gymnasiet/. Även intervjuer och tester /t.ex test för att testa Logiskt tänkande och språkkunskaper i svenska och engelska kan förekomma/. De ansvariga för yrkeshögskoleutbildningar får själva bestämma om de går endast på betygen eller om de använder tester och intervjuer.