Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    på socionomprogrammet läser man mot yrkesexamen som socionom. Sedan kan man få diverse olika jobb. Dock börjar de flesta nyutbildade socionomer som sitt första jobb som socialsekreterare inom socialtjänsten.
    Med hjälp av vidareutbildning, eget intresse (självstudier) och kontakter kan man sedan ta sig till diverse olika arbetsplatser och arbetsuppgifter.

    Om Beteendevetare - det är ett "paraplybegrepp" som inkluderar många olika utbildningar och socinom är också på sätt och viss "beteendevetare". Men oftast kallar man sig för beteendevetare om man tar kandidatexamen med huvudämnena pedagogik, sociologi eller kriminologi. Mot ett sådant examen läser man antingen på ett högskoleprogram eller sätter ihop sin egen examen genom fristående kurser.