Damla98
    Kan man bli biologi, fysik eller kemilärare efter universitet/högskola om jag läser beteendevetenskap på gymnasiet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan,
    du kan bli lärare i vilka ämnen som helst - på sikt, men kanske inte direkt efter gymnasiet kunna söka till lärarutbildningen, du kanske behöver komplettera med kurser på komvux. t.ex.behöver du godkända betyg i Fysik 2 och Matematik 4 för att kunna söka "lärare i fysik" utbildning på högskola.
    Fysik läses inte på SA men det är inte omöjligt att läsa Fysik 1 och 2 inom Individuellt val /i fall din skola kan erbjuda de kurser/. Matematik 3b och 4 kan du läsa som programfördjupande på SA.
    Att samtidigt bli behörig till "lärare i kemi" är i princip omöjligt på SA (och detta oavsett vilken inriktning man läser) för att man behöver även kurser i Kemi 2 och Biologi 2 och det är ytterligare 400 poäng - en terminsstudier på heltid utöver heltid.
    I så fall ansöker du att läsa "utökade kurser" vilket din skola kan avslå. Det är inte heller bra att läsa så pass mycket utöver heltid - hälsan kan bli lidande och betygen också.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte