Jenny

    Hej, jag studerar till beteendevetare med fristående kurser och vill gärna bli HR eller liknade. Jag undrar då om det går att välja in kurser så att jag även blir coach? Alltså att jag jobbar inom HR och kan använda mig av coaching i samtal på arbetsplatsen. Är det möjligt att baka in det på något sätt i en beteendevetare examen? Finns det kurser på universitet som riktar sig till coaching som jag skulle kunna välja in? Sedan undrar jag även om jag får välja in kurser från olika universitet till min examen? Med vänliga hälsningar, Jenny Hall

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, om du vill ta ut kandidatexamen, måste du göra planering (vilka kurser som ska ingå) tillsammans med studievägledare på just den Institutionen på ett lärosäte där du vill ta ut din examen. Detta eftersom olika lärosäten kan ha olika regler kring det.
    Det gemensamma som alla svenska lärosäten måste hålla sig till är att 180 högskolepoäng måste ingå med godkända betyg och av dem minst 90 hp i huvudämnet + kandidatkurs med godkänt betyg också. Vad de resterande högskolepoängen får vara för kurser, är upp till det aktuella lärosätet att bestämma. Det är ganska vanligt att 30 hp får ingå "vilka kurser som helst" bara det är hela kurser (inte delar av kurser) och att de är betygsatta med godkända betyg. Men jag kan inte lova dig att just det lärosäte där du vill ta ut examen accepterar det, utan de kan kräva att det är "inom närliggande områden" och vilka områden som är "närliggande" är en bedömning som ansvariga på lärosätet får göra.