Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carl!

    Programmerare>> är ett samlingsnamn för flera olika "underyrken", kan man säga - t.ex kan man bli Programmerare för iPhone och Android, läs om den yrkeshögskoleutbildningen här>> (och behörighet till den är bland annat godkända betyg i matematik 2 och programmering 1, kurser som inte ingår som obligatoriska i El- och energiprogrammet men får läsas som valbara kurser).

    Man kan jobba som programmerare efter en rad olika utbildningar - på högskola och på yrkeshögskola och till vissa av dem kan det vara svårt att bli behörig på El- och energiprogrammet (t.ex om du vill läsa ett program på ett tekniskt högskola som kräver godkänt betyg i matematik 5 - för att bli behörig), men i fall du inte blir helt och fullt behörig på gymnasiet, kan du komplettera på komvux efter gymnasiet.

    Utvecklingen inom programmering går väldigt fort fram. De utbildningar som du kommer att läsa i framtiden, är kanske inte ännu finns och det yrket som blir "ditt yrke", kanske inte ännu finne heller, utan kommer att "uppfinnas" först om några år.

    Några av de yrken som finns idag inom Data och IT-teknik, kan du läsa om här>>

    Angående utbildning för att bli programmerare:
    det finns ett antal programmerare som inte har någon formell utbildning inom data eller it (de är Autodidakter, dvs självlärda) men det blir allt svårare idag att få jobb som programmerare utan formell utbildning (det var lättare förr när det inte fanns så många duktig och välutbildade programmerare).
    Vilken utbildning som du kommer behöva skaffa dig, är det ingen som riktigt vet... därför att utvecklingen går framåt så fort. De eftergymnasiala utbildningar som du kommer att söka till kanske inte finns idag.
    Du kan läsa på El- och energiprogrammet och bli programmerare i framtiden. Försök i så fall välja till så många mattekurser som du kan + så många data/programmeringskurser som din skola kan erbjuda. Se i Programplanen för EE>>> vilka kurser som på EE får läsas som programfördjupande (det är bl a Matematik 2 och 3 och Programmering 1 och 2).

    På inriktningen Dator- och kommunikationsteknik>> på EE väljer man 800 poäng inom Programfördjupningen + alla elever på alla program väljer 200 poäng inom Individuellt val. Du kommer, alltså, att välja 1000 poäng (av de 2500 poäng som man läser på gymnasiet) - det är många valbara kurser, jämfört med andra gymnasieprogram. Fråga på den skolan, dit du söker i första hand - om vilka kurser som kommer att erbjudas att välja mellan. Mitt råd är att du försöker läsa Matematik 2 och helst även 3 + Programmering 1 och helst även 2. Inom individuellt val kan du läsa kurser svenska 2 och 3 plus engelska 6 inom programfördjupningen - om du vill få behörighet till högskola. Men du har också rätt att läsa svenska 2, 3 och engelska 6 som utökade kurser, dvs utanför programmets 2500 poäng. Då kan du läsa andra kurser, t.ex mer matte och programmerings/datakurser. Men det blir kankse en senare fråga - du får bestämma det när du redan är inne på gymnasiet.

    Så, ja, du kan bli programmerare om du läser på EE på gymnasiet. Dock kan jag inte lova dig att du inte ska behöva komplettera på komvux (under t.ex en termin eller ett år) - om du sedan vill läsa på högskola/universitet. Om du siktar på yrkeshögskola>>> ska du troligtvis inte behöva komplettera med kurser på komvux, utan kan bli behörig direkt på gymnasiet.

    Hoppas du förstår vad jag försöker säga med detta svar (det är svårt att förutspå hur snabbt utvecklingen går framåt) - att det är omöjligt att ge ett enkelt och definitivt svar om yrken inom Data/It!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Men vad skulle vara skillnaden om jag läste programmering på högskolan eller yrkeshögskolan?
    • Liselotte : Utbildningar på högskolan är mer teoretiska och på yrkeshögskolan - mer praktiska. YH är också oftast ganska mycket kortare och alltid innehåller minst 25% praktik. Eventuellt kan man förvänta sig lägre ingångslön efter YH men fördelen är att man får jobb snabbre och vinner ekonomiskt på det - så frågan är om man vill under längre tid fördjupa sig i programmering (högskola) eller om man vill börjar jobba så fort som möjligt och klara sig med mindre "teori" och mer "praktik" (yrkeshögskola).